Als passagier kies je zelf je vlucht uit, als bemanningslid wordt er meestal voor je gekozen. Een week of wat van te voren krijg je je rooster en daarop staat jouw nabije toekomst beschreven. Het is iedere maand weer spannend om het e-mailtje met je werkschema voor de volgende maand te openen. Wordt het Azië of Amerika, Afrika of het Midden Oosten? Wordt het zwaar of valt het deze keer wel mee?
Jouw maandschema is voor het bedrijf een klein onderdeel van de enorme puzzel die er iedere maand weer voor moet zorgen dat alle vliegtuigen ook daadwerkelijk bemand zijn. Voor iemand die in de lucht werkt, bepaalt het rooster je leven. Komt er bijvoorbeeld een nachtvlucht aan, dan zul je je leefpatroon dagen van tevoren al moeten aanpassen, zodat je tijdens die nachtvlucht toch optimaal kunt presteren. Of in ieder geval wakker blijven, want dat is soms al een hele opgave.
Voor iedere vlucht komt weer een nieuwe groep mensen bij elkaar. De passagiers kennen elkaar meestal niet, maar bij een luchtvaartmaatschappij van een beetje formaat is de kans groot dat de bemanning elkaar ook nog nooit gezien heeft. Je stelt je aan elkaar voor en meteen gebeurt er iets wonderlijks. Na die eerste korte kennismaking loop je gezamenlijk naar het vliegtuig en ontstaat er een groep. De ene keer is het groepsgevoel wat sterker dan de andere keer, maar er ontstaat altijd wel iets. In ieder geval beseft iedereen dat we het de komende tijd met elkaar zullen moeten doen.
Hoe anders is dat als je iedere dag weer op een vaste plek met altijd weer dezelfde mensen werkt. Op menig kantoor ontstaat er naast de normale rolverdeling van directie, middle management en gewone medewerkers een levendig vorm van kantoorpolitiek, waardoor een geheel andere rolverdeling kan ontstaan. Opeens blijkt dat een stille manipulator feitelijk de touwtjes in handen heeft. Of wordt er door dat gezellige vriendenclubje flink aan de stoelpoten van de een of andere manager gezaagd. Om nog maar te zwijgen van de frustrerende situatie als je iedere dag weer vrolijk 'goejesmorreges' moet zeggen tegen collega's waarmee je het om welke reden dan ook niet kunt vinden.
Nee, geef mij maar wisselende contacten op wisselende werktijden. Iedere keer weer een nieuw avontuur met nieuwe collega's. Natuurlijk zitten daar ook af en toe mannen en vrouwen bij waar je niets mee hebt. Maar je weet dan wel vrij zeker dat je na deze vlucht afscheid neemt en de kans is bij ons behoorlijk groot dat je elkaar dan nooit meer tegenkomt. Als je daarentegen iemand ontmoet met wie het wel heel goed klikt, kun je natuurlijk altijd een vervolgafspraak maken. Al is dat voor mensen die in de luchtvaart werken vanwege de roosters vaak heel erg lastig. Dat dan weer wel.
Jan Cocheret
[email protected]