Het moment van operationeel worden van Lelystad Airport voor de commerciële luchtvaart blijft maar vooruitgeschoven worden. Eerst was april 2018 de planning, daarna april 2019 en zeer recent komt er, uit de hoek van de coalitiepartij ChristenUnie, de suggestie tot het weer nader uitstellen van de opening.
Lelystad is altijd gepromoot als noodzakelijk voor de verdere groei van Schiphol en de Nederlandse luchtvaart. Dat Lelystad Airport er moet komen heeft zich als een onwrikbare oekaze in de politiek vastgezet. De huidige inrichting van Schiphol en het gebruik van haar schaarse capaciteit is een vaststaand geven. Het staat verder niet ter discussie. Dat begrijp ik niet. Lelystad is helemaal niet nodig.
Het is namelijk niet zo dat met de capaciteit van Lelystad de marktgroei van de Nederlandse luchtvaart zal worden geaccommodeerd. De ruimte voor vluchten die op Lelystad in de bestaande plannen beschikbaar komt is – zeker in relatie tot Schiphol- op korte termijn te zien als wat condens op een gloeiende plaat en op langere termijn als wellicht twee druppels.
Voor die twee druppels aan extra capaciteit, zoals voorzien, is de overheid bereid om veel overhoop te halen en bij diverse partijen blaren te trekken.
De enorme investering om ter plekke de baan te verlengen, de toren te verhogen, de terminal te bouwen, de aan- en afvoerwegen te verbreden, de juiste afhandelings- en onderhoudsfaciliteiten te realiseren en de bereikbaarheid over land te verbeteren, zal moeten worden opgehoest. Allemaal extra funding naast de reeds noodzakelijke en doorlopende investeringen voor Schiphol.
De geluidsoverlast door het vliegverkeer is nu nog gecentreerd rond Schiphol. Maar met het operationeel worden van Lelystad zal hiermee structureel worden gebroken. De geluidsoverlast zal als een vlek uitspreiden over delen van het land waar de bewoners en de natuur tot nu toe geen last hadden van overvliegende vliegtuigen. We gaan “Bulderen boven Balk” zodat er boven Hoofddorp een vliegtuig minder opstijgt. Een overlast die nog extra impact zal hebben doordat het verkeer voor Lelystad extra laag zal moeten vliegen om het bestaande Schipholverkeer niet te hinderen.
Geen luchtvaartmaatschappij wil ook naar Lelystad. Alleen Corendon zegt er te gaan vliegen, maar dat is omdat de gewenste groei op Schiphol niet mogelijk is. Luchtvaartmaatschappijen willen niet omdat ze weten dat er onvoldoende markt is en hun klanten niet voor Lelystad zullen kiezen.
Maar desondanks gaat de overheid (vakantie)bestemmingen wettelijk vastleggen die straks niet meer vanaf Schiphol mogen worden aangevlogen en luchtvaartmaatschappijen dwingen naar Lelystad te verkassen.
Waarom al dit gedoe en gesleur? Waarom - nu het nog kan - Lelystad niet afblazen en de focus houden op Schiphol? Het roer om en Schiphol laten groeien, maar dan nu wel op een slimme en duurzame wijze. De mogelijkheden daartoe heb ik al eerder aangegeven. De bottleneck is schaarse luchthavencapaciteit. Het inzetten van vliegtuigen die stiller zijn, minder brandstof gebruiken en vol zitten met passagiers moet worden beloond.
Jochem Croon
Advocaat en specialist voor de luchtvaartsector
[email protected]
Jochem Croon is onafhankelijk advocaat voor de luchtvaart. De columns schrijft hij zonder last en op eigen titel. Onder zijn cliënten bevinden zich zowel traditionele maatschappijen als leisure en low cost maatschappijen.
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand zijn nieuwste column in het magazine. Word hier abonnee.