Is het nou een vloek of een zegen om een groot lichaam te hebben? Mijn lichaam is ooit blijven steken op de lengte van 1,89 meter. Voor een Nederlander niet écht een uitschieter, qua lengte. Ook in de schouder en buikpartij ben ik niet echt een van de kleinsten. Toch zijn mijn maten ook niet exceptioneel als ik op zaterdagmiddag op een Amsterdamse markt om mij heen kijk. Als ik echter in een vliegtuig stap dan zijn mijn maten wel exceptioneel. Heel erg exceptioneel zelfs.
Naar mijn vakantie in het buitenland kijk ik elk jaar weer met plezier uit. Naar de vliegreis zeer beslist niet. Elk jaar is mijn vliegreis weer bron van een hele hoop ongemak en zelfs pijn. Een aantal uren opgevouwen zitten in een vliegtuigstoel zonder enige beenruimte is iets dat ik niet voor mijn plezier doe maar vliegen is nu eenmaal een van de snelste manieren om op de plaats van bestemming te komen. Elk jaar check ik weer extra vroeg in, in de hoop op een stoel bij een van de uitgangen waar er meer beenruimte is. Meestal krijg ik echter als antwoord dat deze stoelen al bezet zijn.
Verleden jaar is er een Poll gehouden onder bezoekers van deze site. De meerderheid vond dat je zelf verantwoordelijk bent voor eventueel letsel dat je oploopt tijdens de vlucht aan je benen door te weinig beenruimte. Hoe zien deze mensen dat dan? Moet je dan maar niet gaan vliegen? Voor een stoel met extra beenruimte heb ik graag wat meer geld over. Elk jaar probeer ik dan ook de zogenaamde “Big-seats” te boeken maar er zijn steeds minder vluchten waar deze stoelen met meer beenruimte nog te boeken zijn. Daarom wordt het maar weer pijn lijden elke keer weer als ik vlieg. Natuurlijk probeer ik zo veel mogelijk op te staan en te lopen. Probleem is echter dat ook de gangpaden van het vliegtuig bijzonder smal zijn en je constant weer je stoel in gedwongen wordt omdat er iemand langskomt of omdat er een stewardess met een trolley met eten of taxfree spullen langs moet. Bovendien is het zo dat je verplicht bent om te blijven zitten tijdens de start en landing en dat bij plotselinge turbulentie iedereen eveneens verplicht is om plaats te nemen.
Je hoeft geen universitaire graad te hebben om te beseffen dat mensen tegenwoordig groter van bouw en lengte zijn dan vijftig jaar geleden. Waarom worden de vliegtuigstoelen niet groter gebouwd? Om hier een goed antwoord op te geven hoef je ook niet gestudeerd te hebben: Geld! Natuurlijk levert het meer rendement op als je zo veel mogelijk mensen in een vliegtuig propt. Om deze reden zijn vliegtuigmaatschappijen er niet happig op om bijvoorbeeld een rij stoelen te verwijderen en de overige stoelen te herschikken met meer beenruimte. We praten dan immers over zes stoelen (drie aan elke zijde van het vliegtuig). Reken de prijs van een gemiddelde vliegticket uit en vermenigvuldig dit met zes. Dit bedrag moet dan weer vermenigvuldigd worden met het aantal vluchten dat een toestel in een jaar maakt. Op jaarbasis kom je dan al aan een astronomisch bedrag. En dat bedrag is de reden dat passagiers nog steeds als sardienen in een ton gepropt worden in een vliegtuig. Geld is immers altijd al belangrijker geweest dan mensen!
De enige mogelijkheid om de vliegmaatschappijen ervan te overtuigen dat ze meer beenruimte moeten maken in hun vliegtuigen is door ervoor te zorgen dat te weinig beenruimte hen nog meer geld kost. Hoe? Door het niet na te laten om een proces aan te spannen en smartengeld te eisen indien er letsel is ontstaan. Alleen als de luchtvaartmaatschappijen meer geld kwijt zijn aan rechtszaken dan aan zes vliegtuigstoelen op jaarbasis zal er meer beenruimte in de vliegtuigen komen.
Taco van der Zant