Het rapport is een eigen rapport van T&E en dat is een actiegroep. Dus ik verwachtte dat het rapport onbetrouwbaar dan wel zeer misleidend zou zijn. Ik heb het daarom met veel belangstelling gelezen. En die verwachting komt uit.
Het persbericht waarmee het rapport wordt gepresenteerd opent uiteraard met groot alarm:
“Europe’s aviation industry plans to double its passenger traffic by 2050 and will deplete its carbon budget as early as 2026, a new study by green group T&E (Transport & Environment) shows. Policy makers must act rapidly to address airport growth, frequent flying and under-taxation of the sector.”
Echt lezen
Maar wie het rapport echt gaat lezen komt er al gauw achter dat het voornamelijk gaat om desinformatie.
Om te beginnen wil niet de sector het vliegverkeer verdubbelen. De sector verwacht gewoon dat dit de behoefte van de samenleving aan vliegverbindingen zal zijn:
“We base our projections for passenger traffic from EU airports on growth estimates from Airbus and Boeing’s market outlooks. According to their respective forecasts, EU passenger traffic is expected to grow at an annual rate of approximately 5.7% and 5.6% in the initial years (up to 2027 for Airbus and 2033 for Boeing), followed by a more moderate long-term growth rate of 2.6% and 2.5% through 2043.”
T&E, Down to earth, pag. 7
Rookgordijn
Verder blijkt, na het wegblazen van alle pagina’s rookgordijn, dat het Carbon Budget vooral laat zien dat luchtvaart -en zeker de Europese luchtvaart – voor de uitputting van dat budget vrijwel irrelevant is. In het worst case geval is dat budget nog 150 Gt CO₂ . En de uitstoot van de Europese luchtvaart is ongeveer 0,15 Gt CO₂ per jaar:
“Between 2023 and 2050, European aviation is projected to emit (…) an average of 144 Mt to 158 Mt of CO2 per year.” (mijn toevoeging: 150 Mt = 0,15 Gt) (…) “To limit global warming to 1.5°C, 1.7°C and 2.0°C respectively with a 67% probability, the updated estimates of the global remaining carbon budget as of early 2023 are 150 Gt CO₂, 500 Gt CO₂ and 950 Gt CO₂.”
T&E, down to earth, pag. 16
De wereldwijde totale uitstoot was -volgens een van de bronnen van het ‘rapport’ van T&E- de afgelopen tien jaar ongeveer 50 Gt CO₂e per jaar:
“Average GHG emissions for the decade 2012–2021 were 54 ± 5.3 GtCO2e. Average decadal GHG emissions have increased steadily since the 1970s across all major groups of GHGs, driven primarily by increasing CO2 emissions from fossil fuel and industry but also rising emissions of CH4 and N2O.” P. M. Forster et al.: Indicators of Global Climate Change 2022,
pag. 2299
Het echte probleem
Dat betekent dat na drie jaar dat carbon budget op is -dus in 2026 want het beginpunt was in dit onderzoek 2023- en dat de bijdrage van de Europese luchtvaart daaraan dan 0,45 Gt CO₂ is geweest. Dus 0,3%. Zeg maar niet echt het grootste probleem.
Wel een groot probleem -stelt T&E terecht- is de beschikbaarheid van voldoende uitstootvrije elektriciteit. Die is niet alleen nodig voor de luchtvaart, maar voor de hele energietransitie. Laten we ons dus concentreren op het aanpakken van dat probleem in plaats van op het verspreiden van desinformatie over luchtvaart.
Overigens werd deze desinformatie over de invloed van de luchtvaart op het Carbon Budget zes jaar geleden ook al verspreid. Ingestoken door een andere actiegroep, maar verder vrijwel ongewijzigd. Zie de post ‘Oei, ik groei’.
Activisten gebruiken trouwens graag percentages als gereedschap voor het verspreiden van desinformatie. Zie ook de post ‘De NOS is goedgelovig‘. Ze worden daarbij geholpen door het feit dat best veel mensen niet goed kunnen of willen rekenen. Sommigen weten ook niet heel goed wat een percentage eigenlijk is. Het is in ieder geval verstandig om bij het opduiken van een percentage altijd even de vraag te stellen: percentage van wat.
Benno Baksteen was gezagvoerder bij KLM en voorzitter van pilotenbond VNV. Zijn blogs over de luchtvaart verschijnen ook op notthebigbadwolf.com.