AMSTERDAM - De Nederlandse vestiging van de ’s werelds grootste autoverhuur maatschappij Hertz wil af van het imago saai en duur te zijn. De sleutelwoorden in de nieuwe aanpak zijn: biobrandstof, toegankelijke auto’s voor minder validen, een betere aanwezigheid in de markt, het verhogen van gebruiksmomenten, meer gemakken binnen de auto ter beschikking stellen en auto’s beter afstemmen op de consument. Volgens topman Henk van den Helder van Hertz Nederland wordt het steeds leuker bij zijn bedrijf.
Tijdens een persconferentie op hoog niveau in de directiekamer van de Amsterdamse Club 11 presenteerde directeur Henk van den Helder woensdag (21 februari) zijn plannen. Hij werd in zijn verhaal ondersteund door 'reis-o-holic' Floortje Dessing, die wordt gesponsord door Hertz. Ze zei Hertz een warm hart toe te dragen omdat ze tijdens het opnemen van haar reisprogramma’s op de meest exotische plaatsen toegang heeft tot de huurauto’s van de onderneming.
Directeur Henk van den Helder meldde dat hij met Hertz Nederland een andere weg wilde inslaan nadat er tijdens een brand op Schiphol, op 13 oktober 2002, een kleine catastrofe uitbrak voor de verhuurder. De aanwezige vloot van driehonderd auto’s ging in vlammen op. Van den Helder zegt vanaf het moment na de brand te hebben gewerkt aan een imago die het bedrijf leuker moet maken in de ogen van de consument en wederverkopers.
Hertz International in nieuwe handen
Van den Helder meldt aan Zakenreisnieuws.nl dat hij zich in eerste instantie zorgen maakte toen Hertz werd verkocht door Ford aan een drietal investeringsbedrijven: Merrill Lynch, Carlisle en Dublier & Rice. “Gelukkig is de nieuw aangestelde topman Mark Frissora iemand die net als ik aan het imago en de producten van Hertz wil werken. Ik heb hem ontmoet en het klikte.” Frissora is eindverantwoordelijke voor ’s werelds grootste autoverhuurmaatschappij met meer dan 7.600 zakelijke vestigingen in meer dan 150 landen en een jaarlijkse vlootaanschaf van meer dan 500.000 voertuigen en 25 miljoen transacties per jaar.
Ondanks dat de Nederlandse bestuurder het goed kan vinden met zijn Amerikaanse baas wil Van den Helder af van het Amerikaanse imago van de autoverhuurder. Hij spreekt de naam Hertz dan ook steevast uit op zijn Nederlands.
Concreet concentreert Hertz zich in Nederland op een nieuwe gebruikersgroep, de minder validen. Om dit te onderstrepen is er een overeenkomst gesloten met het Fonds Gehandicaptensport. Hiervoor introduceert Hertz aangepaste huurauto’s voor rolstoelvervoer, waaronder een serie Renault Kangoo’s. Later deze maand volgen ook auto’s die door personen met een lichamelijke beperking zelf gereden kunnen worden. Hertz Nederland is hiervoor met aanpassingsbedrijf Bierman rond de tafel gaan zitten. Het resultaat is de Hertz Care Fleet: speciaal aangepaste huurauto’s, die aan de wensen van rolstoelgebruikers voldoet. Bij elke vestiging van de 38 Hertz franchise distributiepunten kan een aangepaste Renault Kangoo worden gehuurd voor 79 euro per dag.
Biobrandstof
Naast de auto’s voor minder validen stapt Hertz Nederland in de markt van de biobrandstofauto’s. Want Van den Helder moet toegeven dat het aantal verkooppunten waar biobrandstof verkrijgbaar is, op de vingers van een hand te tellen zijn. Het lijkt hem niet te deren want hij wil zich hiermee onderscheiden met zijn bedrijf.
De auto’s die Hertz Nederland aan de vloot toe wil voegen kunnen zowel op biobrandstof als op reguliere brandstof rijden. De volgende auto’s voldoen voor Hertz aan deze voorwaarden: de Toyota Prius Hybride, Polo Blue Motion en de Ford Focus C-max flexi Fuels. Daarnaast is Hertz in onderhandeling met Opel om een Zafira op aardgas toe te voegen aan de vloot.
Verkooppunten
Hertz opende recentelijk een vestiging in het nieuwe Mövenpick hotel in Amsterdam om aan de groeiende toestroom van passagiers die aankomen in de naastgelegen cruiseterminal te kunnen voldoen. Een verkooppunt op het Centraal Station in Amsterdam om internationale Thalys-reizigers en bewoners van de Amsterdamse grachtengordel aan tijdelijke mobiliteit te helpen is niet gelukt. Van den Helder: “Ik heb een dozijn presentaties in Utrecht bij de NS gehouden, maar het tempo ligt laag bij de spoorwegen.” Daarom vervoert Hertz potentiële klanten van Amsterdam CS naar het dichtbij gelegen Mövenpick hotel, om vandaar diensten te kunnen leveren. “Wat de grachtengordelbewoners betreft zetten we in een weekeinde in de zomer al gauw zo’n tweehonderd huurauto’s weg”, voegt van den Helder toe.
Volvo C70
Nieuw aan de Hertz-vloot is de Volvo C70, die is uitgevoerd als cabrio. Het cabrio-segment maakt op dit moment een ongekende groei door en Hertz profiteert hier van mee. Sinds de cabrio-markt zogenaamde Hard Tops heeft voortgebracht, zijn deze auto’s ook in de winter inzetbaar en dat maakt het rendabel voor Hertz om hier in te investeren. Naast de Volvo C70 bevinden zich in de Hertz Nederland cabrio-vloot onder andere de Renault Megane, Opel Astra en de Mercedes SLK. Buiten de cabrio’s ziet Hertz een markt voor de Rover Freelander 2.
Entertainment
Voor de bijverkoop op een huurauto beschikt Hertz al enige tijd over het zogenaamde Never Lost navigatiesysteem. Ook zijn recentelijk portable dvd-spelers toegevoegd aan het assortiment om de kinderen achter in de auto bezig te houden.
Door Rob Somsen
Tijdens een persconferentie op hoog niveau in de directiekamer van de Amsterdamse Club 11 presenteerde directeur Henk van den Helder woensdag (21 februari) zijn plannen. Hij werd in zijn verhaal ondersteund door 'reis-o-holic' Floortje Dessing, die wordt gesponsord door Hertz. Ze zei Hertz een warm hart toe te dragen omdat ze tijdens het opnemen van haar reisprogramma’s op de meest exotische plaatsen toegang heeft tot de huurauto’s van de onderneming.
Directeur Henk van den Helder meldde dat hij met Hertz Nederland een andere weg wilde inslaan nadat er tijdens een brand op Schiphol, op 13 oktober 2002, een kleine catastrofe uitbrak voor de verhuurder. De aanwezige vloot van driehonderd auto’s ging in vlammen op. Van den Helder zegt vanaf het moment na de brand te hebben gewerkt aan een imago die het bedrijf leuker moet maken in de ogen van de consument en wederverkopers.
Hertz International in nieuwe handen
Van den Helder meldt aan Zakenreisnieuws.nl dat hij zich in eerste instantie zorgen maakte toen Hertz werd verkocht door Ford aan een drietal investeringsbedrijven: Merrill Lynch, Carlisle en Dublier & Rice. “Gelukkig is de nieuw aangestelde topman Mark Frissora iemand die net als ik aan het imago en de producten van Hertz wil werken. Ik heb hem ontmoet en het klikte.” Frissora is eindverantwoordelijke voor ’s werelds grootste autoverhuurmaatschappij met meer dan 7.600 zakelijke vestigingen in meer dan 150 landen en een jaarlijkse vlootaanschaf van meer dan 500.000 voertuigen en 25 miljoen transacties per jaar.
Ondanks dat de Nederlandse bestuurder het goed kan vinden met zijn Amerikaanse baas wil Van den Helder af van het Amerikaanse imago van de autoverhuurder. Hij spreekt de naam Hertz dan ook steevast uit op zijn Nederlands.
Concreet concentreert Hertz zich in Nederland op een nieuwe gebruikersgroep, de minder validen. Om dit te onderstrepen is er een overeenkomst gesloten met het Fonds Gehandicaptensport. Hiervoor introduceert Hertz aangepaste huurauto’s voor rolstoelvervoer, waaronder een serie Renault Kangoo’s. Later deze maand volgen ook auto’s die door personen met een lichamelijke beperking zelf gereden kunnen worden. Hertz Nederland is hiervoor met aanpassingsbedrijf Bierman rond de tafel gaan zitten. Het resultaat is de Hertz Care Fleet: speciaal aangepaste huurauto’s, die aan de wensen van rolstoelgebruikers voldoet. Bij elke vestiging van de 38 Hertz franchise distributiepunten kan een aangepaste Renault Kangoo worden gehuurd voor 79 euro per dag.
Biobrandstof
Naast de auto’s voor minder validen stapt Hertz Nederland in de markt van de biobrandstofauto’s. Want Van den Helder moet toegeven dat het aantal verkooppunten waar biobrandstof verkrijgbaar is, op de vingers van een hand te tellen zijn. Het lijkt hem niet te deren want hij wil zich hiermee onderscheiden met zijn bedrijf.
De auto’s die Hertz Nederland aan de vloot toe wil voegen kunnen zowel op biobrandstof als op reguliere brandstof rijden. De volgende auto’s voldoen voor Hertz aan deze voorwaarden: de Toyota Prius Hybride, Polo Blue Motion en de Ford Focus C-max flexi Fuels. Daarnaast is Hertz in onderhandeling met Opel om een Zafira op aardgas toe te voegen aan de vloot.
Verkooppunten
Hertz opende recentelijk een vestiging in het nieuwe Mövenpick hotel in Amsterdam om aan de groeiende toestroom van passagiers die aankomen in de naastgelegen cruiseterminal te kunnen voldoen. Een verkooppunt op het Centraal Station in Amsterdam om internationale Thalys-reizigers en bewoners van de Amsterdamse grachtengordel aan tijdelijke mobiliteit te helpen is niet gelukt. Van den Helder: “Ik heb een dozijn presentaties in Utrecht bij de NS gehouden, maar het tempo ligt laag bij de spoorwegen.” Daarom vervoert Hertz potentiële klanten van Amsterdam CS naar het dichtbij gelegen Mövenpick hotel, om vandaar diensten te kunnen leveren. “Wat de grachtengordelbewoners betreft zetten we in een weekeinde in de zomer al gauw zo’n tweehonderd huurauto’s weg”, voegt van den Helder toe.
Volvo C70
Nieuw aan de Hertz-vloot is de Volvo C70, die is uitgevoerd als cabrio. Het cabrio-segment maakt op dit moment een ongekende groei door en Hertz profiteert hier van mee. Sinds de cabrio-markt zogenaamde Hard Tops heeft voortgebracht, zijn deze auto’s ook in de winter inzetbaar en dat maakt het rendabel voor Hertz om hier in te investeren. Naast de Volvo C70 bevinden zich in de Hertz Nederland cabrio-vloot onder andere de Renault Megane, Opel Astra en de Mercedes SLK. Buiten de cabrio’s ziet Hertz een markt voor de Rover Freelander 2.
Entertainment
Voor de bijverkoop op een huurauto beschikt Hertz al enige tijd over het zogenaamde Never Lost navigatiesysteem. Ook zijn recentelijk portable dvd-spelers toegevoegd aan het assortiment om de kinderen achter in de auto bezig te houden.
Door Rob Somsen