DEN HAAG - De Consumentenbond vindt het misleidend dat luchthavens, waaronder Schiphol, adverteren met taxfree shoppen. De belangenorganisatie roept de zogeheten See Buy Fly-winkels op om hun prijsbeleid aan te passen. Voor mensen die binnen de EU vliegen is echt belastingvrij winkelen immers al in 1999 afgeschaft.
De Consumentenbond stelt daarom voor om voortaan twee bedragen op alle prijskaartjes te vermelden: eentje inclusief btw voor EU-reizigers, en een lagere prijs zonder btw voor reizigers die Europa verlaten. Dit gebeurt nu ook al bij tabak.
Schiphol stelt dat de winkeliers op de luchthaven juist hebben afgesproken de prijzen voor alle reizigers gelijk te trekken, zodat iedereen voordelig kan winkelen. "Het bedrag dat door de consument, die binnen de EU reist, aan btw betaald zou moeten worden over diverse producten nemen de winkels voor eigen rekening", staat op de website van het vliegveld.
De Consumentenbond vindt die bewering geen hout snijden. Op enkele aanbiedingen na zijn luchthavenwinkels nooit de goedkoopste plek om parfum, drank of sigaretten te kopen, constateert de bond op basis van een prijsvergelijking.
"De term taxfree suggereert dat reizigers een belastingvoordeel hebben als ze buiten de EU reizen", benadrukt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Een koptelefoon waar 21 procent btw op zit, zou voor de reiziger naar bijvoorbeeld Brazilië 21 procent goedkoper moeten zijn dan iemand die naar Frankrijk vliegt. Dat dát niet het geval is, is verwarrend, en voelt oneerlijk: het btw-voordeel gaat hier niet naar de klant maar naar de winkelier."
Schiphol vindt dat de Consumentenbond onterecht de conclusie trekt dat winkeliers geld in hun zak steken. "Winkeliers werken juist mee om Schiphol aantrekkelijk te houden voor het brede internationale publiek dat er winkelt, ongeacht de bestemming."
(c) Reismedia / ANP