DRIEBERGEN - De deal voor de levering van vliegtuigen van Boeing aan Iran is zo goed als rond. Beide partijen wachten nu alleen nog op goedkeuring van de Amerikaanse autoriteiten. Iran moet in versneld tempo de vloot bestaande uit onder meer Airbus A300's, Boeing 747-100's en Fokker 100's vervangen. Volgens persbureau Reuters kopen Iraanse maatschappijen mogelijk honderd toestellen bij Boeing.
Als de deal definitieve goedkeuring ontvangt, is het voor het eerst sinds 1979 dat Boeing weer vliegtuigen aan Iran verkoopt. In januari sloot de Iraanse staatsmaatschappij Iran Air al een deal met Airbus voor de aankoop van 118 vliegtuigen. Daarnaast gaat vliegtuigbouwer ATR vliegtuigen leveren aan Iran Air. Ook is er interesse om in Brazilië zaken te doen met Embraer voor toestellen voor kortere afstanden.
Iran wil mogelijk in navolging van andere maatschappijen rond de Arabische Golf inspelen op de transfermarkt tussen Europa en Azië. De drie grote maatschappijen uit de Golfregio - Emirates, Qatar en Etihad - hebben op die manier in een periode van tien jaar de luchtvaartindustrie op zijn kop gezet.
KLM
Een belangrijk obstakel bij de levering van vliegtuigen aan Iran was tot voor kort de ecomische sancties tegen het land. Die zijn inmiddels opgeheven. Diverse maatschappijen zijn sindsdien weer met routes naar Iran teruggekeerd. KLM overweegt ook de herstart van de lijndienst naar Teheran, maar is daar nog niet mee gestart.
KLM heeft al wel, net als vorig jaar, een tijdelijk vliegschema naar Teheran ingeroosterd. Als alle hordes worden genomen, start de route op 3 oktober en wordt er vier keer per week een Boeing 777-200 ingezet.