AMSTERDAM - Dertig procent van de commerciële vluchten wereldwijd worden uitgevoerd door low cost carriers. In Europa bedraagt dat percentage inmiddels zelfs bijna vijftig procent. Volgens algemeen directeur marktanalyse en verkoopondersteuning bij Boeing, Darren Hulst, zullen deze percentages de komende jaren verder stijgen.
In 1997 was het aandeel van deze categorie luchtvaartmaatschappijen met goedkopere tickets en een uitgeklede service nog maar vijf procent. Volgens Hulst groeit het aandeel van de low cost carriers verder omdat steeds meer wereldburgers kiezen voor regionaal luchtvervoer. Daarnaast jagen lage vliegtarieven de vraag naar vliegverkeer verder aan.
Het terrein van de low cost carriers is al lang niet meer het domein van de Boeing 737 of Airbus A320, maar tegenwoordig ook van de Boeing 787 Dreamliner, waarmee bijvoorbeeld Norwegian voordelige tickets aanbiedt op de route tussen Schiphol en New York JFK. Daarnaast startten maatschappijen als Singapore Airlines, Lufthansa, Air France en British Airways de afgelopen jaren hun eigen low cost longhaul dochters,
Lees een uitgebreide market outlook van Boeing voor de commerciële luchtvaart in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Sluit een voordelig abonnement af en u ontvangt het magazine op het door u gewenste adres.
Luchtvaartnieuws Magazine is tevens te koop in de kiosken op de Nederlandse luchthavens. Passagiers van Air France en KLM kunnen een exemplaar kosteloos downloaden voor de vlucht om aan boord te lezen.