KRALENDIJK - De internationale luchthaven op Bonaire kan in fases uitgroeien tot een knooppunt voor zowel passagiers als vracht van enerzijds de Zuid- en Midden-Amerikaanse regio en anderzijds de Europese en Noord-Amerikaans markt. Dat is de conclusie die de stuurgroep Bonaire International Airport heeft getrokken op basis van een studie naar de toekomstmogelijkheden van de luchthaven op het eiland.
"De luchthaven van Bonaire moet in eerste instantie met een uitbreiding van het bestemmingsverkeer naadloos gaan aansluiten op de economische groei en ontwikkeling, die passen bij de doelstellingen van het eilandbestuur. Het scheppen van werkgelegenheid heeft hoge prioriteit bij de verdere ontwikkeling van hoogwaardig toerisme met veiligheid, maximale beperking van overlast en bescherming van het milieu als speerpunten. Voorop, bij het scheppen van werkgelegenheid door de ontwikkeling en groei van de lokale economie, staat dat het karakter van het eiland bewaard blijft met een gepast profijt en sociale voordelen van een gebalanceerde en gezonde economie", aldus Edison Rijna, de gezaghebber van Bonaire en tevens voorzitter van de stuurgroep.
De studie naar toekomstige groei van Flamingo Airport op Bonaire is uitgevoerd door de Stichting Economisch Onderzoek (SEO), Luchtverkeersleiding Nederland en luchtvaartexpertise consultancy Moving Dot. De Stuurgroep Bonaire International Airport heeft de voorlopige conclusies in Kralendijk op Bonaire besproken met de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van de luchthaven.
Booming Zuid Amerika
Een modulaire groei, te beginnen met verbetering van de huidige voorzieningen op de luchthaven met uiteindelijk een verdere uitbouw tot een knooppunt voor passagiers en vracht, is een bewuste keuze voor gematigde investeringen. Op zo'n manier kunnen private en overheidsfinancieringen met de markt en mogelijkheden meegroeien en zijn geen kapitale investeringen noodzakelijk waarvan het rendement nog maar moet worden afgewacht. Zo kan bovendien zorgvuldig worden ingespeeld op ontwikkelingen van de wereldeconomie en het, in dat opzicht, "booming" Zuid Amerika.
Initiatiefnemer voor het luchthavenknooppunt op Bonaire, in een gebalanceerde wisselwerking met de luchthavens van Curaçao en Aruba, is voormalig KLM-topman Peter Hartman. Hartman liet eerder weten dat het beter is te investeren in de economie en de mogelijkheden van de luchtvaart en het bieden van perspectieven voor de bevolking dan in sociale voorzieningen, drugsbestrijding en uiteindelijk gevangeniscellen. In dat opzicht wordt ook Nederlandse steun gezocht van de ministers van Economische Zaken en van Sociale Zaken, naast de al bestaande betrokkenheid van Koninkrijkszaken en Infrastructuur, Milieu en Transport.
Bonaire moet Bonaire blijven
"De ontwikkeling van de luchthaven op Bonaire tot knooppunt met excellente vliegverbindingen wordt ook gezien als een kans voor het aantrekken van nieuwe economische uitdagingen, zoals de kennisindustrie, financiële dienstverlening, medisch en wellness-toerisme. Voor alles geldt schone industrie en Bonaire moet Bonaire blijven", aldus Gedeputeerde Edsel Winklaar in een verklaring bij de overhandiging van de studie met de conclusies.