PARIJS – Nu Transavia zich volledig gaat toeleggen op de Nederlandse en Franse thuismarkten wil KLM de samenwerking tussen beide carriers nog verder vergroten. "Zo moet het besteden van frequent flyer miles nog gemakkelijker worden", meldt CEO Pieter Elbers in gesprek met Reismedia.
Eerder deze week kondigde Transavia de sluiting aan van de basis in München. Daardoor worden de activiteiten vanaf oktober beperkt tot Nederland en Frankrijk. Elbers kondigde toen al een nauwere samenwerking aan.
Naast het eenvoudiger besteden van spaarpunten ziet Elbers ook mogelijkheden om de tarieven beter op elkaar af te stemmen. "We zien aardig wat klanten die van het KLM-netwerk overstappen op een Transavia-vlucht, en andersom. Daarnaast zouden we de krachten kunnen combineren op het gebied van klantenbinding, bijvoorbeeld via ons MKB-programma Bluebizz."
Het aanbieden van Transavia-vluchten vanaf Rotterdam of Eindhoven onder KLM-vluchtnummer ziet Elbers voorlopig niet gebeuren. “Op Schiphol doen we dat wel, vanwege onze netwerkfunctie daar. Op regionale luchthavens kan Transavia die feederfunctie niet vervullen. Er zijn daarnaast geen plannen om de Transavia-vluchten vanaf regionale luchthavens boekbaar te maken op KLM.com.