Nieuwe Intercity Direct-trein vervoert eerste reizigers naar Schiphol

ICNG Trein Spoorwegovergang
19 april 2023 - 8:17 | Door: 
onze redactie
| Foto: NS (archieffoto ICNG)

SCHIPHOL - De nieuwe, snelle Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van de NS heeft woensdagochtend vroeg voor het eerst met reizigers tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal gereden via Schiphol. De ritten maken onderdeel uit van de laatste testfase van de trein. De Intercity Nieuwe Generatie vervangt de huidige IC Direct-treinen en zorgt straks voor een kortere reistijd tussen Schiphol en Rotterdam.

Door daadwerkelijk met reizigers in de dienstregeling te rijden, test NS hoe de trein in de praktijk presteert. Op basis hiervan kan fabrikant Alstom kinderziektes oplossen en verdere verbeteringen doorvoeren, zo laat NS weten.

President-directeur Wouter Koolmees: “De ICNG is een prachtige aanwinst voor onze vloot en biedt reizigers in de toekomst meer zitplaatsen en meer comfort. We zijn trots dat deze trein woensdag in alle vroegte op Amsterdam Centraal z’n debuut maakte. Gaat dan meteen alles goed? Vast niet. Wat we wel zeker weten, is dat de ICNG in de toekomst z'n plek in het Nederlandse landschap zal verdienen en symbool zal staan voor al het goede dat de trein Nederland te bieden heeft. Dat is een duurzame, comfortabele en snelle reis tussen Nederlandse regio’s en verder."

NS waarschuwt dat de trein niet gelijk perfect is. "De introductie van een nieuwe trein is een langdurig proces van zo’n zeven jaar. Een nieuwe trein is technisch niet gelijk perfect en wennen voor iedereen. Voor reizigers, maar ook voor NS-collega’s die werken met de trein. Daarom is deze laatste testfase met reizigers in de dienstregeling ook zo belangrijk. Je weet pas echt hoe het gaat, als je in het echt gaat rijden. Je moet er rekening mee houden dat ook nieuwe treinen last hebben van kinderziektes. Dat hoort erbij. Doordat we starten met één nieuwe Intercity op één traject kunnen we de impact voor reizigers minimaliseren”, meldt programmamanager Maarten Bakker.

Meer ICNG's
Als deze ritten met één trein (en twee treinstellen) naar tevredenheid verlopen, brengt NS de komende weken meer ICNG's in de dienstregeling. Als alle huidige Intercity Direct-treinen vervangen zijn, kunnen ze vanaf dat moment ook volgens dienstregeling de maximale snelheid van 200 kilometer per uur gaan rijden en daalt de reistijd tussen Rotterdam en Schiphol met enkele minuten. Vóór die tijd kan de 40 kilometer hogere topsnelheid ten opzichte van het huidige materieel al wel gebruikt worden om vertraging in te lopen. De trein zal dus al soms de 200 kilometer per uur halen, maar de dienstregeling van de IC Direct blijft de komende maanden nog gebaseerd op 160 kilometer per uur.

Na het traject Amsterdam – Schiphol - Rotterdam volgen de trajecten Den Haag – Eindhoven, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Groningen/Leeuwarden en Amsterdam – Enschede.

Alle 99 ICNG’s - goed voor 33.000 zitplaatsen - kunnen 200 km/u rijden, maar die snelheid zal alleen op de Hogesnelheidslijn gehaald worden. Op het Hoofdrailnet rijdt de trein maximaal 160 km/u.

Aangepast
De ICNG is gebouwd door de Franse treinfabrikant Alstom en gebaseerd op het Coradia-model. Van dit treintype rijden al meer dan 2400 treinen in meerdere landen rond, waaronder Duitsland, Zweden, Frankrijk en Italië. Speciaal voor NS is de trein aangepast voor het Nederlandse spoor, zodat deze geschikt is voor de Hogesnelheidslijn en het reguliere spoor. 20 ICNG’s worden ook geschikt gemaakt voor inzet naar België.

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen