UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen verdedigt de dienstregeling van 2007 tegen kritiek uit de Tweede Kamer. Volgens de NS nemen de gemiddelde reistijd en het aantal reizen waarbij moet worden overgestapt, niet toe. De NS reageerde woensdag, vlak voor een spoeddebat in de Kamer met minister Karla Peijs (Verkeer) over de nieuwe dienstregeling die op 10 december ingaat.
Veel fracties willen dat zij alsnog ingrijpt en verbeteringen afdwingt en laat aanbrengen in het schema. Kamerleden zijn na een oproep overspoeld door mailtjes van reizigers die erop achtergaan. In een top vijftien van vertragingen uit een zwartboek telde GroenLinks langere reistijden, oplopend tot 44 minuten.
Door het aanhalen van enige voorbeelden uit de in totaal meer dan 140.000 reismogelijkheden die er tussen de stations zijn, "wordt een beeld opgeroepen dat totaal geen recht doet" aan het gemiddelde resultaat voor de 1,1 miljoen dagelijkse treinreizigers.
De NS voegt er wel aan toe dat bij de "onvermijdelijke keuzes" die elk jaar gemaakt moesten worden in de planning voor het spoorboekje, "waar mogelijk de belangen van de grootste groepen reizigers de boventoon hebben gevoerd". Tegenover minder gebruikte reismogelijkheden waarin de reistijd toeneemt, staan veelgevraagde verbindingen met kortere reistijden. Per saldo betekent dat volgens de NS "vrijwel gelijktijdige reistijden".
De reiziger zal er in latere jaren op vooruitgaan. De dienstregeling 2007 is volgens het spoorbedrijf "een eerste stap" op weg naar veranderingen in de volgende jaren. "In 2009 zal de reistijd gemiddeld drie procent gedaald zijn."
NS-topman Aad Veenman neemt verder in een brief die minister Peijs woensdag doorstuurde naar de Kamer, afstand van berichten over verwachte personeels- en materieeltekorten. Een uitgelekte NS-notitie maakte daar melding van.
Peijs schrijft dat Veenman zwart-op-wit heeft bevestigd dat de NS de reiziger een kwalitatief goede dienst kan bieden en dat het spoorsysteem de groei aankan. Daarom gaat zij ervan uit dat de spoorwegen voldoende treinen en mensen hebben om de dienstregeling 2007 uit te voeren.
(c) Reismedia / ANP
Veel fracties willen dat zij alsnog ingrijpt en verbeteringen afdwingt en laat aanbrengen in het schema. Kamerleden zijn na een oproep overspoeld door mailtjes van reizigers die erop achtergaan. In een top vijftien van vertragingen uit een zwartboek telde GroenLinks langere reistijden, oplopend tot 44 minuten.
Door het aanhalen van enige voorbeelden uit de in totaal meer dan 140.000 reismogelijkheden die er tussen de stations zijn, "wordt een beeld opgeroepen dat totaal geen recht doet" aan het gemiddelde resultaat voor de 1,1 miljoen dagelijkse treinreizigers.
De NS voegt er wel aan toe dat bij de "onvermijdelijke keuzes" die elk jaar gemaakt moesten worden in de planning voor het spoorboekje, "waar mogelijk de belangen van de grootste groepen reizigers de boventoon hebben gevoerd". Tegenover minder gebruikte reismogelijkheden waarin de reistijd toeneemt, staan veelgevraagde verbindingen met kortere reistijden. Per saldo betekent dat volgens de NS "vrijwel gelijktijdige reistijden".
De reiziger zal er in latere jaren op vooruitgaan. De dienstregeling 2007 is volgens het spoorbedrijf "een eerste stap" op weg naar veranderingen in de volgende jaren. "In 2009 zal de reistijd gemiddeld drie procent gedaald zijn."
NS-topman Aad Veenman neemt verder in een brief die minister Peijs woensdag doorstuurde naar de Kamer, afstand van berichten over verwachte personeels- en materieeltekorten. Een uitgelekte NS-notitie maakte daar melding van.
Peijs schrijft dat Veenman zwart-op-wit heeft bevestigd dat de NS de reiziger een kwalitatief goede dienst kan bieden en dat het spoorsysteem de groei aankan. Daarom gaat zij ervan uit dat de spoorwegen voldoende treinen en mensen hebben om de dienstregeling 2007 uit te voeren.
(c) Reismedia / ANP