ROTTERDAM - Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET en streekvervoerder Connexxion gaan een gemeenschappelijk busbedrijf oprichten voor vervoer in de Randstad. Het college van B en W van Rotterdam heeft daartoe een principebesluit genomen, maakte de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu woensdag bekend.
In het nieuwe bedrijf, dat de werknaam Randstadbus heeft, zou Connexxion 51 procent van de aandelen moeten krijgen, de RET 49 procent. De gemeente Rotterdam is eigenaar van de RET, die op 1 januari wordt verzelfstandigd. Het bedrijf verzorgt het bus-, tram- en metrovervoer in en rond de stad Rotterdam.
De wet personenvervoer bepaalt dat voortaan door aanbesteding wordt besloten welk bedrijf het openbaar vervoer in een bepaalde regio mag verzorgen. De RET vreesde die opdracht niet meer alleen binnen te krijgen. Daarnaast staat in de wet dat de gemeente geen meerderheidsbelang in dat vervoersbedrijf mag hebben.
Door de samenwerking met Connexxion is de Stadsregio Rotterdam bereid het lopende contract, dat in 2009 afloopt, tot 2012 te verlengen. "We hebben voor continuïteit gekozen, voor de RET, maar vooral ook voor het personeel", lichtte directeur Pedro Peters toe. "Grote internationale bedrijven zullen flink onder de prijs gaan zitten bij de aanbesteding, omdat ze graag in de grote steden rijden. Dan redt de RET het alleen niet."
Peters sprak verder van een "aderlating" voor zijn bedrijf.
"Onder dwang van de marktwerking raak je toch een stukje van je trots kwijt."
De gemeente neemt op 31 oktober een definitief besluit over het nieuwe busbedrijf.
(c) ANP
In het nieuwe bedrijf, dat de werknaam Randstadbus heeft, zou Connexxion 51 procent van de aandelen moeten krijgen, de RET 49 procent. De gemeente Rotterdam is eigenaar van de RET, die op 1 januari wordt verzelfstandigd. Het bedrijf verzorgt het bus-, tram- en metrovervoer in en rond de stad Rotterdam.
De wet personenvervoer bepaalt dat voortaan door aanbesteding wordt besloten welk bedrijf het openbaar vervoer in een bepaalde regio mag verzorgen. De RET vreesde die opdracht niet meer alleen binnen te krijgen. Daarnaast staat in de wet dat de gemeente geen meerderheidsbelang in dat vervoersbedrijf mag hebben.
Door de samenwerking met Connexxion is de Stadsregio Rotterdam bereid het lopende contract, dat in 2009 afloopt, tot 2012 te verlengen. "We hebben voor continuïteit gekozen, voor de RET, maar vooral ook voor het personeel", lichtte directeur Pedro Peters toe. "Grote internationale bedrijven zullen flink onder de prijs gaan zitten bij de aanbesteding, omdat ze graag in de grote steden rijden. Dan redt de RET het alleen niet."
Peters sprak verder van een "aderlating" voor zijn bedrijf.
"Onder dwang van de marktwerking raak je toch een stukje van je trots kwijt."
De gemeente neemt op 31 oktober een definitief besluit over het nieuwe busbedrijf.
(c) ANP