UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen moeten hun klanten bij ontregelingen van het treinverkeer beter informeren, zodat de gevolgen beperkt blijven. Dat lieten de belangenorganisaties van reizigers in het openbaar vervoer weten in een toelichting op de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek NS, dat vrijdag (13 juli) werd gepubliceerd.
Treinreizigers lopen volgens de belangenclubs nog te vaak vertraging op. De drastisch aangepaste dienstregeling die NS eind vorig jaar invoerde, heeft niet geleid tot een stijging van de punctualiteit, menen onder meer reizigersvereniging Rover, ANWB, Consumentenbond en Landelijke Studentenvakbond.
"Over de informatie bij ontregelingen is slechts 49 procent tevreden", aldus de organisaties. "Grootste probleem is nog steeds het op tijd rijden. Het aandeel reizigers dat daarover tevreden is, nam toe tot 43 procent."
Daar staat tegenover dat reizigers over het algemeen tevreden zijn over het reizen met NS. Ongeveer 69 procent van de geënquêteerden geeft het bedrijf een rapportcijfer van 7 of hoger. NS legt de ontwikkeling van de klantoordelen op het gebied van ontregelingen en punctualiteit totaal anders uit dan de consumentenorganisaties. Het bedrijf wijst er liever op dat de rapportcijfers op deze deelgebieden op het hoogste niveau in jaren liggen.
Het vervoersbedrijf erkent desondanks al langer dat de informatievoorziening beter moet. De spooronderneming wil dat onder meer bereiken door treincoupés te voorzien van beeldschermen met actuele reisinformatie.
Een woordvoerder van NS nuanceert de kritiek van de belangenorganisaties van reizigers door te wijzen op de positieve effecten van de nieuwe dienstregeling. "Het percentage reizigers dat hun aansluiting haalde, is flink gestegen. Daarnaast is het aantal treinen met tweehonderd per dag toegenomen en hebben we drie tot vier procent meer reizigers vervoerd. Het goederenvervoer is de afgelopen jaren ook verdubbeld, terwijl er geen extra spoor is bijgekomen. Er moet dus meer treinverkeer over hetzelfde spoor. De nieuwe dienstregeling zorgt ervoor dat dat alemaal kan."
Treinreizigers lopen volgens de belangenclubs nog te vaak vertraging op. De drastisch aangepaste dienstregeling die NS eind vorig jaar invoerde, heeft niet geleid tot een stijging van de punctualiteit, menen onder meer reizigersvereniging Rover, ANWB, Consumentenbond en Landelijke Studentenvakbond.
"Over de informatie bij ontregelingen is slechts 49 procent tevreden", aldus de organisaties. "Grootste probleem is nog steeds het op tijd rijden. Het aandeel reizigers dat daarover tevreden is, nam toe tot 43 procent."
Daar staat tegenover dat reizigers over het algemeen tevreden zijn over het reizen met NS. Ongeveer 69 procent van de geënquêteerden geeft het bedrijf een rapportcijfer van 7 of hoger. NS legt de ontwikkeling van de klantoordelen op het gebied van ontregelingen en punctualiteit totaal anders uit dan de consumentenorganisaties. Het bedrijf wijst er liever op dat de rapportcijfers op deze deelgebieden op het hoogste niveau in jaren liggen.
Het vervoersbedrijf erkent desondanks al langer dat de informatievoorziening beter moet. De spooronderneming wil dat onder meer bereiken door treincoupés te voorzien van beeldschermen met actuele reisinformatie.
Een woordvoerder van NS nuanceert de kritiek van de belangenorganisaties van reizigers door te wijzen op de positieve effecten van de nieuwe dienstregeling. "Het percentage reizigers dat hun aansluiting haalde, is flink gestegen. Daarnaast is het aantal treinen met tweehonderd per dag toegenomen en hebben we drie tot vier procent meer reizigers vervoerd. Het goederenvervoer is de afgelopen jaren ook verdubbeld, terwijl er geen extra spoor is bijgekomen. Er moet dus meer treinverkeer over hetzelfde spoor. De nieuwe dienstregeling zorgt ervoor dat dat alemaal kan."