CULEMBORG - De ruim 700.000 werknemers met een leaseauto gaan volgend jaar door het kabinetsbeleid gemiddeld 283,50 euro meer belasting betalen voor hun voertuig. Dat komt neer op een koopkrachtverlies van gemiddeld 0,9 procent voor mensen met een auto van de zaak. Dat stelt vakbond De Unie in een vrijdag gepubliceerd onderzoek op basis van uitgelekte kabinetsplannen, die dinsdag op Prinsjesdag worden gepresenteerd.
Het kabinet wil in 2008 de fiscale bijtelling voor leasewagens verhogen van 22 naar 25 procent van de cataloguswaarde. De gemiddelde nieuwwaarde van een leaseauto bedraagt volgens De Unie ongeveer 22.500 euro. Daarbij gaat de vakbond die vooral het hoger personeel en middenkader vertegenwoordigt, ervan uit dat een werknemer met een auto van de zaak doorgaans anderhalf keer modaal (45.000 euro) verdient.
Het kabinet is ook van plan de BTW te verhogen en de accijns op diesel en lpg op te schroeven. Dit zorgt volgens De Unie voor een extra koopkrachtverlies van 0,6 procent voor werknemers die anderhalf keer modaal verdienen, jaarlijks al gauw 50.000 kilometer voor het werk afleggen in de auto en veelal op diesel of gas rijden. En de vakbond verwacht niet dat veel werkgevers de kilometervergoedingen meeverhogen.
Daarnaast verhoogt het kabinet de aanschafbelasting voor diesels zonder roetfilter. Volgens De Unie kost het achteraf installeren van een roetfilter gemiddeld 1100 euro en uitgaande van een aanschaf van eens in de vijf jaar betekent dit een lastenverzwaring van 220 euro op jaarbasis. Maar dat is volgens de vakbond wel goedkoper dan niet alsnog een roetfilter inbouwen.
(c) ANP
Het kabinet wil in 2008 de fiscale bijtelling voor leasewagens verhogen van 22 naar 25 procent van de cataloguswaarde. De gemiddelde nieuwwaarde van een leaseauto bedraagt volgens De Unie ongeveer 22.500 euro. Daarbij gaat de vakbond die vooral het hoger personeel en middenkader vertegenwoordigt, ervan uit dat een werknemer met een auto van de zaak doorgaans anderhalf keer modaal (45.000 euro) verdient.
Het kabinet is ook van plan de BTW te verhogen en de accijns op diesel en lpg op te schroeven. Dit zorgt volgens De Unie voor een extra koopkrachtverlies van 0,6 procent voor werknemers die anderhalf keer modaal verdienen, jaarlijks al gauw 50.000 kilometer voor het werk afleggen in de auto en veelal op diesel of gas rijden. En de vakbond verwacht niet dat veel werkgevers de kilometervergoedingen meeverhogen.
Daarnaast verhoogt het kabinet de aanschafbelasting voor diesels zonder roetfilter. Volgens De Unie kost het achteraf installeren van een roetfilter gemiddeld 1100 euro en uitgaande van een aanschaf van eens in de vijf jaar betekent dit een lastenverzwaring van 220 euro op jaarbasis. Maar dat is volgens de vakbond wel goedkoper dan niet alsnog een roetfilter inbouwen.
(c) ANP