NIJKERK - Autoverhuurder Hertz Nederland presenteerde woensdag samen met auto-importeur Pon de nieuwe Supercars collectie. Dit nieuwe segment binnen de Hertz-portfolio staat in Noord Amerika al enige tijd bekend als de Dream Collection. De Nederlandse collectie bestaat uit de Bentley GT Continental, Porsche Panamera Hybrid S, Porsche 911 Carrera en Porsche Boxster. Daarmee richt het bedrijf zich op het topsegment.
Met de transfer van de verschillende typen Porsches ontvangt Hertz de tiende Porsche via Pon in haar vloot. De Nederlandse Porschemarkt is jaarlijkse goed voor zo’n 600 auto's meldt, een medewerker van Pon aan Zakenreisnieuws.nl . De Bentley is zelfs de eerste ooit die dienst gaat doen in een Nederlandse verhuurvloot. Pon heeft het dealerschap van Bentley overgenomen van Hessing uit Utrecht, nadat deze importeur en verkoper van luxe auto’s in januari 2012 failliet ging.
De prijs van een dagje rijden in een van de auto’s uit de Supercars-collectie varieert van 715 euro in de Bentley GT Continental tot 288 euro in de Porsche Boxster. De Supercars zijn binnen de Benelux voorlopig alleen in Nederland te huren. België volgt mogelijk later, laat een medewerkster van Hertz desgevraagd weten.
Op Landgoed De Salentein in Nijkerk werden de auto's officieel overhandigd door Ray Uiterwaal van Pon Luxury Cars B.V. aan Henk van den Helder; Algemeen Directeur van Hertz Benelux.
Schiphol
Hertz plaatst de auto’s op Schiphol. De verhuurmedewerkers op Schiphol is dan ook de opdracht gegeven om klanten te bewegen om te kiezen voor het absolute topsegment in autoverhuur in Nederland. Henk van den Helder, algemeen directeur van Hertz Benelux, grapt hierover tijdens de persconferentie dat zo ook de collegaverhuurders zien dat het Hertz goed gaat. De verhuurbedrijven delen ten slotte dezelfde verdieping in de parkeergarages van Schiphol en kunnen elkaars vloot nauwlettend in de gaten houden.
Van den Helder: ”Ook in de rest van Europa wordt de merknaam Supercars gebruikt, zodat er voldoende herkenning is voor het concept. De Amerikaanse klanten die gewend zijn aan de merknaam Dream Collection weten dat we in Europa een vergelijkbaar product aanbieden.”
Volgens Van den Helder zoekt Hertz nadrukkelijk naar nieuwe segmenten om de klant te blijven verrassen, maar ook om marktkansen te pakken in een voor de verhuurbedrijven lastige economische periode. De verhuurder bracht eerder elektrische scooters, boten en voertuigen voor gehandicapten op de markt. Van den Helder: “Ons volgende project is de verhuur van fietsen. Ik wil uiteindelijk dat mensen die een stad bezoeken hun auto kosteloos bij Hertz parkeren en dan een fiets huren om de stad te
verkennen.”
Hertz Europa
Wereldwijd heeft Hertz in 2012 haar beste jaar ooit gedraaid. Ook in Nederland en in de Benelux in zijn geheel werden relatief goede resultaten geschreven. In Europa gaat de verhuurder door een moeilijke fase. Er zijn daarom nieuwe initiatieven ontplooid die moeten helpen het tij te keren en om de organisatie in zijn geheel beter bestand te maken tegen de crisis. Zo nam het bedrijf eerder al concurrent Dollar Thrifty over. Hiermee krijgt Hertz een betere positie in de leisure markt.
Door Rob Somsen