ATPI: logistieke planning 2018 en 2020 nu al begonnen

15 februari 2014 - 12:46

SOTSJI - De logistieke operatie voor een reisorganisatie bij grote sportevenementen, met het vinden van vluchten en accommodatie heeft zo'n lange aanloop nodig dat ATPI, de Brits-Nederlandse zakenreisspecialist, nu al bezig met de voorbereiding van de Olympische Spelen in 2018 en 2020. Dit zegt Michiel Aulbers, international sports development manager van ATPI, in een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl op de Olympische Winterspelen in Sotsji.

"We ontmoeten hier Koreanen en Japanners en bespreken met hen de voorbereiding voor de Winterspelen in Pyeongchang in 2018 en de Zomerspelen in 2020 in Tokio. De operatie op de Winterspelen in Sochi van ATPI, die wordt uitgevoerd met Transavia als charteraar, is Aulbers tot nu toe "meer dan tevreden". ATPI en Transavia voeren zeven vluchten uit en zeggen dat de toestellen nagenoeg vol zitten. "Ik ben zelf op vrijdag aangekomen en op de 189 stoelen waren er twee leeg", zegt Aulbers. ATPI heeft permanent tussen de dertig en veertig medewerkers in de stad aan de Zwarte Zee om alle klanten te kunnen helpen. "Aan Sotsji kun je zien hoe belangrijk het is vroeg te beginnen. Met Sotsji zijn we vrij snel na de toewijzing in 2007 al begonnen. De vluchten regelen was niet zo moeilijk, maar accommodatie was en is hier een groot probleem."

Dagvluchten
ATPI heeft ook nog overwogen dagvluchten naar Sotsji te organiseren: 's ochtends vroeg heen, naar de wedstrijd en dan 's avonds weer terug, zoals dat bij de Zomerspelen van 2012 in Londen ook gebeurde. "Waar we waren niet zeker van de logistiek hier, met transport en afstanden en hebben er daarom van af gezien. Want wat je belooft moet je ook kunnen waarmaken", aldus Michiel Aulbers. Ook met de reizen en vluchten voor de Zomerspelen in Rio de Janeiro, in 2016, is ATPI in een vroeg stadium begonnen. Bedrijven vormen uiteraard een belangrijk aandeel van de reizen naar events van ATPI, maar ook de tickets 'family and friends' van ATPI lopen goed, zegt Aulbers. "De verhouding is ongeveer 50-50."

NOC*NSF
ATPI is de officiële partner van het Nederlands Olympisch Comité (NOC*NSF) en had als zodanig het alleenrecht om toegangskaarten voor de Spelen te verkopen. Bij concurrent Corendon, die ook vluchten naar Sotsji organiseert, heeft dat tot scheve gezichten geleid. Begrijpelijk, vindt Aulbers, maar ook ten onrechte. "Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en de organisatiestad regelt de toegangskaarten. Zij geven de kaarten uit aan de nationale Olympische Comité's en in elk land wordt vervolgens commerciële samenwerking gezocht met één partner. In Nederland zijn wij dat. In Duitsland, de Verenigde Staten en alle andere landen is het precies zo: één partner heeft het recht de kaarten te verkopen. Dat is niet onze keus, wij hebben geen probleem met concurrentie. Het IOC wil zo voorkomen dat er kaarten op de zwarte markt worden verhandeld."

Aulbers wijst ook de suggestie (van Corendon) van de hand dat zijn bedrijf veel aan de kaarten zou verdienen. "De toegangsprijs wordt bepaald door het IOC en staat op de kaart gedrukt. Wij mogen maximaal twintig procent aan kosten voor verzending en administratie in rekening brengen."

Lees een uitgebreid artikel over ATPI in het februarinummer van Luchtvaartnieuws, dat komende week verschijnt. Bestel nu eenvoudig een los nummer of neem een abonnement op Luchtvaartwebshop.nl. 

Door Lolke van der Heide

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen