SCHIPHOL - KLM-topman Camiel Eurlings heeft tegenover het Noordhollands Dagblad verklaard dat het beter is als de luchthaven Lelystad bescheiden begint en in de toekomst verder groeit wanneer Schiphol de grenzen van haar capaciteit bereikt. Eurlings zegt dat hij dit aan de directie van Schiphol heeft laten weten en aan staatssecretaris Wilma Mansveld. Eurlings: "Ik hoop dat ons advies ook wordt overgenomen in het businessplan dat maandag wordt gepresenteerd."
KLM is positief over de plannen om van General Aviation vliegveld Lelystad een commerciële luchthaven te maken voor vakantievervoerders. Voor Eurlings is de timing hiervan wel een belangrijk gegeven. De capaciteitsgrenzen van de luchthaven in de Haarlemmermeer zouden de komende jaren worden bereikt.
Eurling zegt tegenover de krant: "Aan de Alderstafel hebben we destijds afgesproken dat Eindhoven en Lelystad als overloop gaan fungeren. We hebben zelf al veel vluchten van Transavia naar Eindhoven gebracht en we zullen in de toekomst ook een deel van de Transavia-vluchten van Schiphol naar Lelystad overbrengen. Schiphol moeten we vooral koesteren vanwege het wereldwijde netwerk van lijndiensten. De president van China heeft me onlangs nog laten weten dat ze juist vanwege de vele bestemmingen Europese kantoren van Chinese bedrijven nabij Schiphol willen vestigen."
Ook staatssecretaris Mansveld heeft recent de Tweede Kamer laten weten dat uitstel van de luchthaven Lelystad als overloop luchthaven niet kan. De verwachting is dat in 2016 de grens van 459.000 vliegbewegingen op Schiphol wordt gepasseerd. Dat is nog ver af van het maximum van 510.000 starts en landingen. Maar aan de Alderstafel is nu eenmaal afgesproken dat Lelystad klaar moet zijn wanneer Schiphol voor negentig procent vol zit en dat is die grens van 459.000.