BUNNIK - In mei zijn in Europa tien procent meer personenauto’s verkocht dan in dezelfde maand in 2005. Over heel 2006 is de markt met 2,5 procent toegenomen. De lichte dip van april bleek volgens ACEA van tijdelijke aard te zijn. Het had meer te maken met een ongunstige verdeling van de vakantiedagen, dan met een kanteling in het koopgedrag van de Europeanen.
Vrijwel alle Europese markten noteerden in mei een stijging ten opzichte van een jaar geleden. Alleen in Frankrijk en Portugal werden iets minder personenauto’s geregistreerd. De grootste toename was in Italië met maar liefst 49,5 procent. Dat komt omdat in mei 2005 het transport van nieuwe auto’s stil lag door stakingen.
De leidende positie van Volkswagen op de Europese markt lijkt onaantastbaar. Opel en Renault strijden om de tweede plaats met Ford daar niet ver achter. Vergeleken met een jaar geleden maakt Fiat de grootste groei door van de top dertig merken. De Italianen hebben dit jaar dertig procent meer auto’s verkocht en in mei bedroeg de stijging zelfs ruim zestig procent.
Vrijwel alle Europese markten noteerden in mei een stijging ten opzichte van een jaar geleden. Alleen in Frankrijk en Portugal werden iets minder personenauto’s geregistreerd. De grootste toename was in Italië met maar liefst 49,5 procent. Dat komt omdat in mei 2005 het transport van nieuwe auto’s stil lag door stakingen.
De leidende positie van Volkswagen op de Europese markt lijkt onaantastbaar. Opel en Renault strijden om de tweede plaats met Ford daar niet ver achter. Vergeleken met een jaar geleden maakt Fiat de grootste groei door van de top dertig merken. De Italianen hebben dit jaar dertig procent meer auto’s verkocht en in mei bedroeg de stijging zelfs ruim zestig procent.