UTRECHT - NS en KPN gaan de komende maanden gezamenlijk verder met de voorbereidingen voor de grootschalige invoering van reisinformatie, tv en draadloos internet voor treinreizigers. De bedrijven hebben naar aanleiding van een succesvolle proef eerder dit jaar hiertoe een intentieverklaring getekend. Beide partijen verwachten in het najaar tot een definitieve samenwerkingsovereenkomst te komen.
NS wil met reisinformatie, tv en draadloos internet treinreizigers nieuwe mogelijkheden bieden om de reistijd naar eigen keuze in te vullen. Beide partners willen invoering in een groot deel van de intercitytreinen. Reizigers blijven via op maat gemaakte programma’s op de hoogte van de meest actuele reisinformatie en het laatste nieuws. Ook kunnen zij voor werk of vermaak gebruik maken van draadloos internet via HotSpots.
KPN zal naast het bieden van de internetfaciliteit ook de exploitatie van specifiek op reizigers gerichte tv-programma’s voor zijn rekening nemen. Dit kanaal heeft naar verwachting uiteindelijk een bruto bereik van 240 miljoen reizigers per jaar.
De intentie om samen te werken is ontstaan naar aanleiding van een proef eerder dit jaar. De proef met actuele reisinformatie, een tv-programma met actueel nieuws & entertainment en draadloos internet, vond plaats in drie gemoderniseerde intercityrijtuigen op het traject Haarlem-Maastricht. Uit de resultaten blijkt dat reizigers actuele reisinformatie in de trein in combinatie met infotainment (nieuws, sport, weer en entertainment) waarderen. Bovendien is er veel interesse voor het gebruik van internet in de trein.
NS wil met reisinformatie, tv en draadloos internet treinreizigers nieuwe mogelijkheden bieden om de reistijd naar eigen keuze in te vullen. Beide partners willen invoering in een groot deel van de intercitytreinen. Reizigers blijven via op maat gemaakte programma’s op de hoogte van de meest actuele reisinformatie en het laatste nieuws. Ook kunnen zij voor werk of vermaak gebruik maken van draadloos internet via HotSpots.
KPN zal naast het bieden van de internetfaciliteit ook de exploitatie van specifiek op reizigers gerichte tv-programma’s voor zijn rekening nemen. Dit kanaal heeft naar verwachting uiteindelijk een bruto bereik van 240 miljoen reizigers per jaar.
De intentie om samen te werken is ontstaan naar aanleiding van een proef eerder dit jaar. De proef met actuele reisinformatie, een tv-programma met actueel nieuws & entertainment en draadloos internet, vond plaats in drie gemoderniseerde intercityrijtuigen op het traject Haarlem-Maastricht. Uit de resultaten blijkt dat reizigers actuele reisinformatie in de trein in combinatie met infotainment (nieuws, sport, weer en entertainment) waarderen. Bovendien is er veel interesse voor het gebruik van internet in de trein.