UTRECHT - Het boeken van internationale treinreizen wordt nog dit jaar een stuk eenvoudiger. Daarbij worden de reismogelijkheden de komende jaren fors uitgebreid. Dat belooft Jan-Willem Siebers, de commercieel directeur van HSA, het bedrijf van NS en KLM dat vanaf juli volgend jaar HSL-Zuid exploiteert. Nog voor het eind van het jaar willen de Nederlandse Spoorwegen daartoe als proef het eerste zogenoemde 'service-centre' openen.
"Sommige stations zullen iets meer op luchthavens gaan lijken", aldus Siebers. "De informatievoorziening wordt beter en klanten krijgen meer mogelijkheden om zelf hun reis te plannen en tickets aan te kopen."
Als de proef slaagt, worden in de komende jaren alle toekomstige HSL-stations met een dergelijk dienstencentrum uitgerust. Het is onder meer de bedoeling dat het baliepersoneel in die stations zowel binnenlandse als buitenlandse reizen gaat verkopen. Nu loopt de verkoop nog via aparte loketten.
Naast de uitgebreide loketfunctie wil NS ook de internetverkoop en de kaartjesautomaten verbeteren. "Onze klanten vinden het prettig om hun reis thuis te plannen en te boeken. We nemen hier graag de luchtvaart als voorbeeld", zegt Siebers, die in het verleden zelf bij KLM werkte. "Klanten moeten verder bij de automaat meer bestemmingen kunnen boeken."
De NS verkoopt al een aantal jaar internationale treinkaartjes online. Een paar jaar geleden ging het bedrijf er nog van uit dat al die tickets in 2006 via internet, callcenters en reisagenten zouden worden verkocht en dat de internationale loketten op de stations verleden tijd zouden zijn.
De praktijk bleek weerbarstig. Het is niet eenvoudig om de computersystemen, dienst- en kortingsregelingen van de spoorondernemingen aan elkaar te koppelen. "In Europees verband zijn we keihard bezig om een oplossing te vinden voor deze uitdagingen", zegt Siebers. "Doel is om het Europese HSL-netwerk binnen enkele jaren volledig boekbaar te maken via internet."
De verkoop van treintickets naar het buitenland via internet heeft de afgelopen jaren overigens al een behoorlijke vlucht genomen. In 2003 stond dit verkoopkanaal nog in de kinderschoenen en werden drie op de honderd reizen via internet of via kaartautomaten afgezet. Inmiddels koopt een op de vijf klanten van NS internationaal een ticket zonder bij het loket langs te gaan.
"Binnen een jaar moeten we op 30 procent zitten", vindt Siebers.
(c) ANP
"Sommige stations zullen iets meer op luchthavens gaan lijken", aldus Siebers. "De informatievoorziening wordt beter en klanten krijgen meer mogelijkheden om zelf hun reis te plannen en tickets aan te kopen."
Als de proef slaagt, worden in de komende jaren alle toekomstige HSL-stations met een dergelijk dienstencentrum uitgerust. Het is onder meer de bedoeling dat het baliepersoneel in die stations zowel binnenlandse als buitenlandse reizen gaat verkopen. Nu loopt de verkoop nog via aparte loketten.
Naast de uitgebreide loketfunctie wil NS ook de internetverkoop en de kaartjesautomaten verbeteren. "Onze klanten vinden het prettig om hun reis thuis te plannen en te boeken. We nemen hier graag de luchtvaart als voorbeeld", zegt Siebers, die in het verleden zelf bij KLM werkte. "Klanten moeten verder bij de automaat meer bestemmingen kunnen boeken."
De NS verkoopt al een aantal jaar internationale treinkaartjes online. Een paar jaar geleden ging het bedrijf er nog van uit dat al die tickets in 2006 via internet, callcenters en reisagenten zouden worden verkocht en dat de internationale loketten op de stations verleden tijd zouden zijn.
De praktijk bleek weerbarstig. Het is niet eenvoudig om de computersystemen, dienst- en kortingsregelingen van de spoorondernemingen aan elkaar te koppelen. "In Europees verband zijn we keihard bezig om een oplossing te vinden voor deze uitdagingen", zegt Siebers. "Doel is om het Europese HSL-netwerk binnen enkele jaren volledig boekbaar te maken via internet."
De verkoop van treintickets naar het buitenland via internet heeft de afgelopen jaren overigens al een behoorlijke vlucht genomen. In 2003 stond dit verkoopkanaal nog in de kinderschoenen en werden drie op de honderd reizen via internet of via kaartautomaten afgezet. Inmiddels koopt een op de vijf klanten van NS internationaal een ticket zonder bij het loket langs te gaan.
"Binnen een jaar moeten we op 30 procent zitten", vindt Siebers.
(c) ANP