RIJSWIJK - Door mobiel bellen tijdens het rijden vallen jaarlijks honderden doden en gewonden. In 2004 zouden er ongeveer zeshonderd minder verkeersslachtoffers zijn gevallen als er tijdens het rijden niet mobiel was gebeld. Dit concludeert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van buitenlands onderzoek.
Volgens de SWOV is handsfree bellen tijdens het rijden net zo gevaarlijk als het bellen met de hand (handheld) en moet ook dat dus worden verboden.
Uit buitenlands onderzoek is gebleken dat bestuurders die tijdens het rijden een telefoongesprek voeren, vier maal zo veel kans op een ongeval lopen. De aandacht van de automobilist voor het verkeer neemt af door het mobiele bellen. Dit komt niet alleen door het bedienen van de telefoon maar vooral door het voeren van een telefoongesprek.
Door het bellen tijdens het rijden let een bestuurder minder goed op, reageert hij trager en neemt hij meer risicovolle beslissingen, aldus de SWOV.
Het onderzoeksinstituut pleit voor meer onderzoek om de gevaren van mobiel bellen tijdens het rijden preciezer vast te stellen. Ook zou onderzoek moeten worden gedaan naar het mobiele telefoongebruik onder fietsers en voetgangers.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat erkent dat het beter is als mensen helemaal niet vanuit de auto bellen, omdat ze dan beter op de weg kunnen letten. "Maar een totaalverbod is niet haalbaar en wenselijk, omdat het niet te handhaven is. Bestuurders moeten verantwoord met het gebruik van een handsfree telefoon omgaan", aldus een woordvoerster.
Het ministerie benadrukt dat de politie wel kan optreden tegen automobilisten die om welke reden dan ook hun aandacht niet bij het verkeer hebben.
(c) ANP
Volgens de SWOV is handsfree bellen tijdens het rijden net zo gevaarlijk als het bellen met de hand (handheld) en moet ook dat dus worden verboden.
Uit buitenlands onderzoek is gebleken dat bestuurders die tijdens het rijden een telefoongesprek voeren, vier maal zo veel kans op een ongeval lopen. De aandacht van de automobilist voor het verkeer neemt af door het mobiele bellen. Dit komt niet alleen door het bedienen van de telefoon maar vooral door het voeren van een telefoongesprek.
Door het bellen tijdens het rijden let een bestuurder minder goed op, reageert hij trager en neemt hij meer risicovolle beslissingen, aldus de SWOV.
Het onderzoeksinstituut pleit voor meer onderzoek om de gevaren van mobiel bellen tijdens het rijden preciezer vast te stellen. Ook zou onderzoek moeten worden gedaan naar het mobiele telefoongebruik onder fietsers en voetgangers.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat erkent dat het beter is als mensen helemaal niet vanuit de auto bellen, omdat ze dan beter op de weg kunnen letten. "Maar een totaalverbod is niet haalbaar en wenselijk, omdat het niet te handhaven is. Bestuurders moeten verantwoord met het gebruik van een handsfree telefoon omgaan", aldus een woordvoerster.
Het ministerie benadrukt dat de politie wel kan optreden tegen automobilisten die om welke reden dan ook hun aandacht niet bij het verkeer hebben.
(c) ANP