DEN HAAG - De veiligheid van ten minste zeven Europese tunnels is slecht. Dat blijkt een dinsdag bekendgemaakt onderzoek van de ANWB en de Europese zusterorganisaties. De automobilistenorganisaties namen de veiligheid van 31 tunnels in Europa onder de loep.
Naast de zeven 'slechte' tunnels, scoorden tien tunnels 'zeer goed', kregen vijf het predicaat 'goed', werden zeven met 'voldoende' beoordeeld en waren twee 'onvoldoende'.
Van de zeven slechte tunnels komen de minste resultaten uit Italië. Daar werden van de vijf tunnels de Marinasco (NSA 303), Breva (SS 340) en Carnabbio (SS 340) als 'slecht' beoordeeld. In Noorwegen waren alle drie geteste tunnels 'slecht'. Hier gaat het om de Eikefet, Jernfjell en Matreberg op de E 39. Ook de Belgische tunnel Waasland (N 49) bleek onveilig te zijn.
In deze tunnels ontbreekt bijvoorbeeld een automatisch brandalarm, zijn er onvoldoende nooduitgangen en kan vuur en hitte doordingen in de vluchtgangen.
De enige onderzochte tunnel in Nederland was de Maastunnel. Deze scoorde 'voldoende'. Dit is een verbetering sinds de laatste test in 2003, aldus de ANWB. In de nabije toekomst worden nog enkele verbeteringen in de Maastunnel doorgevoerd. Zo is men van plan de nooduitgangen te vernieuwen, uitgangsborden te plaatsen en luidsprekers op te hangen.
De veiligste tunnels zijn onder meer de Oostenrijkse Trebesing (A 10) en Kalcherkogel (A 2), de Zwitserse Mappo-Morettina (A 13), San Bernardino (A 13) en Flüelen (A 4). Ook de Duitse tunnel Heidkopf (A 38) en Spaanse tunnels Loma de Bas (AP 7) en Guadarrama III (Ap 6) scoorden 'zeer goed'.
Een woordvoerder van de ANWB liet weten dat de organisaties elke keer proberen nieuwe tunnels, dan wel tunnels die verbeterd zijn te testen. "Het is niet zo dat rijden door tunnels onveilig is. Maar het gaat om het scenario als er iets mis gaat. Dan kunnen de gevolgen enorm zijn. Tunnelveiligheid is erg belangrijk en daarom blijft het nodig om tunnels te onderzoeken", aldus de zegsman.
(c) ANP
Naast de zeven 'slechte' tunnels, scoorden tien tunnels 'zeer goed', kregen vijf het predicaat 'goed', werden zeven met 'voldoende' beoordeeld en waren twee 'onvoldoende'.
Van de zeven slechte tunnels komen de minste resultaten uit Italië. Daar werden van de vijf tunnels de Marinasco (NSA 303), Breva (SS 340) en Carnabbio (SS 340) als 'slecht' beoordeeld. In Noorwegen waren alle drie geteste tunnels 'slecht'. Hier gaat het om de Eikefet, Jernfjell en Matreberg op de E 39. Ook de Belgische tunnel Waasland (N 49) bleek onveilig te zijn.
In deze tunnels ontbreekt bijvoorbeeld een automatisch brandalarm, zijn er onvoldoende nooduitgangen en kan vuur en hitte doordingen in de vluchtgangen.
De enige onderzochte tunnel in Nederland was de Maastunnel. Deze scoorde 'voldoende'. Dit is een verbetering sinds de laatste test in 2003, aldus de ANWB. In de nabije toekomst worden nog enkele verbeteringen in de Maastunnel doorgevoerd. Zo is men van plan de nooduitgangen te vernieuwen, uitgangsborden te plaatsen en luidsprekers op te hangen.
De veiligste tunnels zijn onder meer de Oostenrijkse Trebesing (A 10) en Kalcherkogel (A 2), de Zwitserse Mappo-Morettina (A 13), San Bernardino (A 13) en Flüelen (A 4). Ook de Duitse tunnel Heidkopf (A 38) en Spaanse tunnels Loma de Bas (AP 7) en Guadarrama III (Ap 6) scoorden 'zeer goed'.
Een woordvoerder van de ANWB liet weten dat de organisaties elke keer proberen nieuwe tunnels, dan wel tunnels die verbeterd zijn te testen. "Het is niet zo dat rijden door tunnels onveilig is. Maar het gaat om het scenario als er iets mis gaat. Dan kunnen de gevolgen enorm zijn. Tunnelveiligheid is erg belangrijk en daarom blijft het nodig om tunnels te onderzoeken", aldus de zegsman.
(c) ANP