UTRECHT - Vanaf het jaar 2010 staat op elke hoek van de straat een oplaadpunt voor elektrische auto's, is de leaseauto elektrisch en sluiten we daarvoor speciale mobiliteitsabonnementen voor af. De deelnemers aan het duurzame mobiliteitsproject C,mm,n zijn ervan overtuigd dat de nabije toekomst elektrisch is. Op de AutoRAI ontvouwt de club auto-, techniek- en milieuliefhebbers haar ambitieuze plannen aan de wereld.
In een collegezaal van de Technische Universiteit Delft staken ze vrijdag voor de laatste keer met zijn allen de koppen bijeen om de vervoersplannen op de beurs goed uit de verf te laten komen.
C,mm,n
C,mm,n (of Common) is geen geheimzinnig achterkamertjesproject, maar een hypermoderne zogenoemde open source samenwerking, die vooral via internet verloopt. "Iedereen mag meedenken, dat is de essentie. Het is een nieuwe manier van auto's ontwikkelen", legt Sijas Akkerman van één van de initiators, de Utrechtse Stichting Natuur en Milieu, uit. "Er bestaan al elektrische auto's, maar niemand gebruikt ze. Met dit project willen we kennis en ideeën verzamelen om van de elektrische auto gemeengoed te maken."
Lantarenpalen waaraan met een simpele stekker de auto kan worden aangesloten en snelle oplaadpunten in parkeergarages of bij tankstations. De Delftse studenten Christopher en Pieter denken dat hun oplaadideeën per direct kunnen worden ingevoerd. "De techniek bestaat, nu alleen nog het geld om ze bij elke parkeerplaats neer te zetten. Daar hebben we grote bedrijven voor nodig. Ik verwacht wel dat die het idee gaan oppikken", meent Christopher. Elektrisch rijden is bovendien drie keer goedkoper dan een benzineauto, weten de twee.
Interesse vanuit bedrijfsleven en overheid is er. De gemeente Amsterdam denkt na over een proef met de oplaadpunten en Athlon Car Lease wil elektrische auto's aan zijn wagenpark toevoegen, aldus een manager van het bedrijf. "Er is veel vraag naar bij onze klanten, maar alleen als de auto's goed werken en op veel plaatsen kunnen worden opgeladen. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van ons bedrijfsplan."
Studenten van de technische universiteiten brainstormen ondertussen flink door met andere techneuten van de C,mm,n-community. Van een touchscreen in je dashboard tot designstoelen; want duurzaam moet ook wel een beetje mooi zijn.
(c) Reismedia / ANP
In een collegezaal van de Technische Universiteit Delft staken ze vrijdag voor de laatste keer met zijn allen de koppen bijeen om de vervoersplannen op de beurs goed uit de verf te laten komen.
C,mm,n
C,mm,n (of Common) is geen geheimzinnig achterkamertjesproject, maar een hypermoderne zogenoemde open source samenwerking, die vooral via internet verloopt. "Iedereen mag meedenken, dat is de essentie. Het is een nieuwe manier van auto's ontwikkelen", legt Sijas Akkerman van één van de initiators, de Utrechtse Stichting Natuur en Milieu, uit. "Er bestaan al elektrische auto's, maar niemand gebruikt ze. Met dit project willen we kennis en ideeën verzamelen om van de elektrische auto gemeengoed te maken."
Lantarenpalen waaraan met een simpele stekker de auto kan worden aangesloten en snelle oplaadpunten in parkeergarages of bij tankstations. De Delftse studenten Christopher en Pieter denken dat hun oplaadideeën per direct kunnen worden ingevoerd. "De techniek bestaat, nu alleen nog het geld om ze bij elke parkeerplaats neer te zetten. Daar hebben we grote bedrijven voor nodig. Ik verwacht wel dat die het idee gaan oppikken", meent Christopher. Elektrisch rijden is bovendien drie keer goedkoper dan een benzineauto, weten de twee.
Interesse vanuit bedrijfsleven en overheid is er. De gemeente Amsterdam denkt na over een proef met de oplaadpunten en Athlon Car Lease wil elektrische auto's aan zijn wagenpark toevoegen, aldus een manager van het bedrijf. "Er is veel vraag naar bij onze klanten, maar alleen als de auto's goed werken en op veel plaatsen kunnen worden opgeladen. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van ons bedrijfsplan."
Studenten van de technische universiteiten brainstormen ondertussen flink door met andere techneuten van de C,mm,n-community. Van een touchscreen in je dashboard tot designstoelen; want duurzaam moet ook wel een beetje mooi zijn.
(c) Reismedia / ANP