ROTTERDAM - Het aantal zwartrijders is minstens gehalveerd, een derde van de reizigers heeft het idee dat de sociale veiligheid in de metro is verbeterd en het merendeel van de reizigers geeft de ov-chipkaart het rapportcijfer 7 of hoger. Dat blijkt uit een evaluatie van de introductie van de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro op verzoek van de Nederlandse staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer).
Het rapport is dinsdag (7 april) naar de Tweede Kamer gestuurd. Huizinga stelt dat de uitkomsten vertrouwen geven voor de verdere invoering van de ov-chipkaart in Nederland.
Uit het rapport blijkt dat de helft van de reizigers die de ov-chipkaart gebruikt, kiest voor een anonieme ov-chipkaart. Het aantal ritten dat in de Rotterdamse metro is gemaakt is na 29 januari, toen de strippenkaart taboe werd, zo goed als gelijk gebleven aan de periode ervoor. Wel hebben mensen massaal gewacht met het aanschaffen van de chipkaart tot het echt moest. Vier op de tien wachtte af tot 'D-day'.
Het aantal mensen dat vergat uit te checken en daardoor 4 euro kwijt was aan een rit, ongeacht de afstand is zo goed als gehalveerd. Alleen in de bus en tram komt het bij reizigers die reizen op saldo nog bij ruim 3 procent voor. In de metro is dat 0,48 procent. Vervoerder RET heeft stickers geplakt waarop mensen eraan worden herinnerd, dat heeft kennelijk geholpen.
Wat verder opvalt, is dat maar liefst een kwart van de mensen ervoor kiest om de ov-chipkaart op te laden met contant geld in plaats van met pin of chip. Dat heeft hier en daar tot storingen geleid. De geldlades raakten snel vol en de automaten raakten verstopt door de viezigheid die van het geld af komt. Ook het hoge aantal wegwerpkaartjes dat getrokken wordt, 1500 per dag, leidt tot storingen.
Een ander probleem lijkt zich voor te doen met de compensatiekaartjes die mensen gebruiken als ze overstappen van bijvoorbeeld de trein of bus in de metro of andersom, ingevoerd om het dubbele instaptarief te nivelleren. Ze mogen dan voor een retour een keer stempelen, dat levert 1,50 euro aan compensatie op. Maar op de kaarten die de RET ontvangt, wordt regelmatig twee keer afgestempeld per rit en soms wordt dan ook twee keer 1,50 euro teruggestort. De RET kan nog niet zeggen of dat onwennigheid is, of doelbewuste fraude. Verder zijn geen gevallen van fraude met de kaart geconstateerd.
(c) ANP
Het rapport is dinsdag (7 april) naar de Tweede Kamer gestuurd. Huizinga stelt dat de uitkomsten vertrouwen geven voor de verdere invoering van de ov-chipkaart in Nederland.
Uit het rapport blijkt dat de helft van de reizigers die de ov-chipkaart gebruikt, kiest voor een anonieme ov-chipkaart. Het aantal ritten dat in de Rotterdamse metro is gemaakt is na 29 januari, toen de strippenkaart taboe werd, zo goed als gelijk gebleven aan de periode ervoor. Wel hebben mensen massaal gewacht met het aanschaffen van de chipkaart tot het echt moest. Vier op de tien wachtte af tot 'D-day'.
Het aantal mensen dat vergat uit te checken en daardoor 4 euro kwijt was aan een rit, ongeacht de afstand is zo goed als gehalveerd. Alleen in de bus en tram komt het bij reizigers die reizen op saldo nog bij ruim 3 procent voor. In de metro is dat 0,48 procent. Vervoerder RET heeft stickers geplakt waarop mensen eraan worden herinnerd, dat heeft kennelijk geholpen.
Wat verder opvalt, is dat maar liefst een kwart van de mensen ervoor kiest om de ov-chipkaart op te laden met contant geld in plaats van met pin of chip. Dat heeft hier en daar tot storingen geleid. De geldlades raakten snel vol en de automaten raakten verstopt door de viezigheid die van het geld af komt. Ook het hoge aantal wegwerpkaartjes dat getrokken wordt, 1500 per dag, leidt tot storingen.
Een ander probleem lijkt zich voor te doen met de compensatiekaartjes die mensen gebruiken als ze overstappen van bijvoorbeeld de trein of bus in de metro of andersom, ingevoerd om het dubbele instaptarief te nivelleren. Ze mogen dan voor een retour een keer stempelen, dat levert 1,50 euro aan compensatie op. Maar op de kaarten die de RET ontvangt, wordt regelmatig twee keer afgestempeld per rit en soms wordt dan ook twee keer 1,50 euro teruggestort. De RET kan nog niet zeggen of dat onwennigheid is, of doelbewuste fraude. Verder zijn geen gevallen van fraude met de kaart geconstateerd.
(c) ANP