UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan in de eerste week van september experimenteren met een hoge frequentie passagierstreinen op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven. In de spits vertrekt om de tien minuten een trein in beide richtingen, kondigde een NS-woordvoerder maandag aan.
De NS wilde vanaf 2010 permanent zonder spoorboekje gaan rijden op het drukke traject maar dat bleek niet haalbaar in combinatie met het goederenvervoer op de lijn. Vooral op het traject tussen Den Bosch en Utrecht zijn te weinig sporen beschikbaar voor meer treinen op de gewenste tijden. Vervoerders onderzoeken nog of voor het idee plaats is in de dienstregeling van 2011.
Op het traject Amsterdam-Eindhoven groeit het aantal reizigers spectaculair (meer dan 10 procent) en de spoorwegen denken dat die groei nog verder doorzet. De NS verwacht in 2010 niet altijd alle reizigers te kunnen vervoeren binnen het patroon van de dienstregeling.
Als langere of hogere treinen geen oplossing bieden wil de NS op de route extra treinen inzetten die niet in het spoorboekje komen te staan. Deze ritten worden wel aangekondigd in digitale reisinformatie en op het vertrekstation opdat deze treinen wel voldoende reizigers meenemen.
(c) ANP
De NS wilde vanaf 2010 permanent zonder spoorboekje gaan rijden op het drukke traject maar dat bleek niet haalbaar in combinatie met het goederenvervoer op de lijn. Vooral op het traject tussen Den Bosch en Utrecht zijn te weinig sporen beschikbaar voor meer treinen op de gewenste tijden. Vervoerders onderzoeken nog of voor het idee plaats is in de dienstregeling van 2011.
Op het traject Amsterdam-Eindhoven groeit het aantal reizigers spectaculair (meer dan 10 procent) en de spoorwegen denken dat die groei nog verder doorzet. De NS verwacht in 2010 niet altijd alle reizigers te kunnen vervoeren binnen het patroon van de dienstregeling.
Als langere of hogere treinen geen oplossing bieden wil de NS op de route extra treinen inzetten die niet in het spoorboekje komen te staan. Deze ritten worden wel aangekondigd in digitale reisinformatie en op het vertrekstation opdat deze treinen wel voldoende reizigers meenemen.
(c) ANP