UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) investeren ongeveer 50 miljoen euro in hun treinen om ze winterbestendig te maken. "We willen dit onze klanten niet meer aandoen", zo verwees een woordvoerder woensdag (6 januari) naar de recente problemen op het spoor. Per direct wordt er 10 miljoen euro uitgetrokken voor verbeteringen, de rest is bestemd voor de langere termijn.
De NS heeft te kampen met uitval van treinen door het winterweer en er is inmiddels een achterstand in de reparatie waardoor er capaciteitsproblemen zijn.
Mede daarom introduceert de NS vanaf donderdag het zogenoemde 'zoutkaartje'. Om mensen te bewegen niet in de spits te reizen, krijgt iedereen die niet in de spits reist, 40 procent korting op een kaartje.
Dat is mede op verzoek van de overheid om automobilisten een aantrekkelijk alternatief te bieden voor de auto, aldus de NS. Het zoutkaartje doet in ieder geval donderdag en vrijdag dienst. De NS beslist in het weekend of het gewenst is dat de actie langer doorgaat.
Bovendien wordt de al uitgedunde dienstregeling verder aangepast. "We verwachten niet dat het snel beter wordt en we hebben nu te maken met capaciteitsproblemen tussen Rotterdam en Utrecht", aldus de woordvoerder.
Zo gaan voorlopig tussen Den Haag en Utrecht twee in plaats van vier intercity's rijden en moeten reizigers vanuit Rotterdam die naar het noorden reizen, in alle gevallen in Utrecht overstappen.
Ook mensen die vanuit Leeuwarden naar de Randstad reizen, moeten voortaan overstappen, in dit geval in Zwolle. Reizigers vanuit Heerlen naar de Randstad moeten overstappen in Sittard.
(c) ANP
De NS heeft te kampen met uitval van treinen door het winterweer en er is inmiddels een achterstand in de reparatie waardoor er capaciteitsproblemen zijn.
Mede daarom introduceert de NS vanaf donderdag het zogenoemde 'zoutkaartje'. Om mensen te bewegen niet in de spits te reizen, krijgt iedereen die niet in de spits reist, 40 procent korting op een kaartje.
Dat is mede op verzoek van de overheid om automobilisten een aantrekkelijk alternatief te bieden voor de auto, aldus de NS. Het zoutkaartje doet in ieder geval donderdag en vrijdag dienst. De NS beslist in het weekend of het gewenst is dat de actie langer doorgaat.
Bovendien wordt de al uitgedunde dienstregeling verder aangepast. "We verwachten niet dat het snel beter wordt en we hebben nu te maken met capaciteitsproblemen tussen Rotterdam en Utrecht", aldus de woordvoerder.
Zo gaan voorlopig tussen Den Haag en Utrecht twee in plaats van vier intercity's rijden en moeten reizigers vanuit Rotterdam die naar het noorden reizen, in alle gevallen in Utrecht overstappen.
Ook mensen die vanuit Leeuwarden naar de Randstad reizen, moeten voortaan overstappen, in dit geval in Zwolle. Reizigers vanuit Heerlen naar de Randstad moeten overstappen in Sittard.
(c) ANP