DEN HAAG - De kilometerheffing komt er niet als de ANWB de plannen afwijst. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) zei dit vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad. De ANWB kondigde vorige week een ledenpeiling over de kilometerheffing aan. De Bondsraad van de organisatie komt zaterdag bijeen.
Eurlings zei dat de steun van de ANWB, die vier miljoen leden telt, voor hem erg belangrijk is. Het draagvlak voor de kilometerheffing is essentieel, benadrukte hij. “Dat is meer dan een meerderheid in de Tweede Kamer. Als de gemiddelde automobilist er tegen is, komt de heffing er niet.''
De ANWB zou daarmee terugkomen van zijn aanvankelijke steun aan de invoering van de kilometerheffing. Eurlings wees erop dat de organisatie aan de wieg heeft gestaan van de plannen. De vorige en de huidige ANWB-directeur, Paul Nouwen en Guido van Woerkom, behoren tot de bedenkers van de heffing.
Eurlings wees nog wel op het risico dat automobilisten duurder uit kunnen zijn als de heffing van de baan is. Volgens hem wordt in het kader van de heroverwegingsoperatie gedacht aan het installeren van tolconstructies. De heroverwegingsoperatie behelst door het kabinet voorgenomen miljardenbezuinigingen waarop ambtenaren broeden.
De bewindsman is geen voorstander van tolconstructies. "Ik hoop niet dat oude spoken langskomen.'' Hij doelde op de tolpoortjes die een van zijn voorgangers als minister van Verkeer en Waterstaat, Tineke Netelenbos, wilde neerzetten. Automobilisten zouden daardoor bovenop de wegenbelastingen per passage vijf tot zeven gulden kwijt zijn. Eurlings zei dat het systeem van kilometerheffing "niets extra'' kost.
(c) ANP
Eurlings zei dat de steun van de ANWB, die vier miljoen leden telt, voor hem erg belangrijk is. Het draagvlak voor de kilometerheffing is essentieel, benadrukte hij. “Dat is meer dan een meerderheid in de Tweede Kamer. Als de gemiddelde automobilist er tegen is, komt de heffing er niet.''
De ANWB zou daarmee terugkomen van zijn aanvankelijke steun aan de invoering van de kilometerheffing. Eurlings wees erop dat de organisatie aan de wieg heeft gestaan van de plannen. De vorige en de huidige ANWB-directeur, Paul Nouwen en Guido van Woerkom, behoren tot de bedenkers van de heffing.
Eurlings wees nog wel op het risico dat automobilisten duurder uit kunnen zijn als de heffing van de baan is. Volgens hem wordt in het kader van de heroverwegingsoperatie gedacht aan het installeren van tolconstructies. De heroverwegingsoperatie behelst door het kabinet voorgenomen miljardenbezuinigingen waarop ambtenaren broeden.
De bewindsman is geen voorstander van tolconstructies. "Ik hoop niet dat oude spoken langskomen.'' Hij doelde op de tolpoortjes die een van zijn voorgangers als minister van Verkeer en Waterstaat, Tineke Netelenbos, wilde neerzetten. Automobilisten zouden daardoor bovenop de wegenbelastingen per passage vijf tot zeven gulden kwijt zijn. Eurlings zei dat het systeem van kilometerheffing "niets extra'' kost.
(c) ANP