Den Haag boos over verdwijnen Beneluxtrein

18 oktober 2012 - 18:21

DEN HAAG - De gemeente Den Haag heeft donderdag de noodklok geluid over het verdwijnen van de Beneluxtrein vanaf december. Wethouder Peter Smit (Verkeer) wil dat de Tweede Kamer ervoor zorgt dat deze trein blijft rijden, totdat er een nieuwe hogesnelheidslijn komt die Den Haag met Brussel verbindt.

In een brief aan de Kamer stelt Smit dat hij het "ongelofelijk en verbijsterend'' vindt dat Den Haag verstoken raakt van directe internationale treinverbindingen, mede omdat de regering in de stad zetelt en er internationale gerechtshoven en hoofdkantoren van internationale bedrijven zijn gevestigd.

Den Haag verwacht dat minder mensen met de trein naar Brussel zullen gaan als ze vaker moeten overstappen. Bovendien werd eerder deze week bekend dat de treinkaartjes voor de Fyra tussen Amsterdam en Brussel een stuk duurder zullen gaan worden, wat volgens Smit ook ontmoedigend zal werken.

Vanuit Den Haag reed tot 2011 acht keer per dag de Thalys naar Brussel. Nu deze trein Den Haag niet langer aandoet, is de Beneluxtrein, die 16 keer per dag van en naar Brussel rijdt, de enige directe verbinding. De Beneluxtrein zal vanaf 9 december niet meer rijden.

De bedoeling was dat er ter vervanging een hogesnelheidstrein zou gaan rijden van Den Haag via Breda en Antwerpen naar Brussel. De Belgische vervoerder NMBS wil daar echter niet aan meewerken. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) liet eerder weten daar boos over te zijn en juridische stappen tegen België voor te bereiden. De Tweede Kamer gaf tijdens een overleg aan de minister daarbij te steunen.

Volgens Schultz is het logistiek gezien niet mogelijk de Beneluxtrein gewoon door te laten rijden en moet naar een andere oplossing worden gezocht. Ze hoopt dat er zo snel mogelijk een alternatief is, maar verwacht dat het in elk geval tot februari zal duren voordat er weer een directe, snelle verbinding is.

Niet alleen reizigers vanuit Den Haag zijn daarvan de dupe, ook reizigers uit het westen van Brabant krijgen het een stuk moeilijker. Zij moeten met een langzame verbinding naar Antwerpen en Brussel, of omreizen via Rotterdam.

(c) ANP

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen