'Crisis eurozone drukt prijzen vliegtickets en hotelkamers'

17 februari 2012 - 13:18

UTRECHT - De basisprijzen voor vliegtickets en hotels zullen door de crisis in de eurozone dit jaar amper stijgen. Dat verwacht BCD-dochter Advito, een expert op het gebied van consultancy van zakenreizen. Een eerdere verwachting van Advito over 2012 wordt daarmee naar beneden bijgesteld.

Sinds de publicatie in september van de Industry Forecast voor 2012 zijn de markten aan heel wat veranderingen onderhevig geweest, stelt de onderneming. Hoewel er wereldwijd economische problemen opduiken, houdt de vraag naar zakenreizen wel stand. Volgens de eerste indicaties zal de vraag naar zakenreizen in 2012 verder toenemen.

In september 2011 voorspelde Advito een wereldwijde stijging in de prijzen voor vliegtickets van drie tot vijf procent. Het bedrijf verwacht nu dat de prijzen voor intercontinentale vluchten in business en economy class met maximaal drie procent zullen stijgen; voor regionale vluchten stagneren de prijzen zelfs bijna.

Advito waarschuwt wel voor toeslagen die luchtvaartmaatschappijen in rekening brengen, waardoor de prijzen flink hoger kunnen uitvallen. Ook kunnen prijzen stijgen door joint ventures en fusies, waardoor prijsonderhandelingen bemoeilijkt kunnen worden, stelt Advito.

Hotelkamers
Wat betreft de prijzen van hotelkamers is er wereldwijd sprake van een stijging van de prijzen. Aanvankelijk verhoogden ook Europese hotels de prijzen, maar de economische situatie dwong hotels ertoe hun prijzen weer te laten zakken, constateert Advito. In Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en de regio Asia-Pacific stijgen de hotelprijzen in 2012 gemiddeld met 7 tot 10, of zelfs 15 procent.

Een ontwikkeling die Advito nauw in het oog houdt is de invloed van Google. In 2011 maakte Google zijn langverwachte debuut in de reissector met Flight Search. Die zoekmachine is nu nog slechts beschikbaar voor vluchten in de Verenigde Staten. Flight Search zal echter snel uitbreiden, verwacht Advito. Zo komt er naar verwachting ook een tool om hotels te boeken.

“De invloed van dit alles op consumenten is duidelijk, maar ook de zakenreissector zal beïnvloed worden door de ontwikkelingen bij Google”, verwacht Advito.

Van onze redactie

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen