AUCKLAND - Air New Zealand (ANZ) krijgt met kerst het mooiste cadeau dat de maatschappij zich naar eigen zeggen kan wensen. Op 24 december - kerstavond - landt op de luchthaven van Auckland de eerste van vijf bestelde Boeing 777-300ER's. Aan het ontwerp en de bouw van het interieur in het vliegtuig is volgens de Nieuw-Zeelandse onderneming maar liefst vier jaar gewerkt.
De 338 stoelen in de 'triple 7' zijn verdeeld over vijf zones. Naast de Business Class krijgt het toestel twee verschillende Premium Economy- en Economy-zones. Zowel de nieuwe Premium Economy als de Economy-class is een unicum in de luchtvaartwereld, belooft ANZ.
De luchtvaartmaatschappij steekt met de nieuwe configuratie in op de uiteenlopende typen reizigers. Voor samen reizende stellen zijn er in Premium Economy-stoelen in v-vorm. Tussen de zitplaatsen kunnen de armleuningen tot een tafel worden omgevormd, waardoor bijvoorbeeld het samen nuttigen van een maaltijd mogelijk is. Aan de raamzijdes van de Boeing 777-300ER bieden de stoelen meer privacy, wat volgens ANZ vooral voor individueel reizende passagiers een goede optie is.
In de Economy-class kunnen reizigers kiezen voor de zogenoemde ‘Skycouch’. Dat zijn drie stoelen naast elkaar die tot een bed kunnen worden versteld. Wie twee van deze stoelen boekt, krijgt de derde voor de halve prijs, aldus Air New Zealand. Met de Skycouch mikt ANZ vooral op samen reizende koppels en gezinnen.
Voor Air New Zealand is het bieden van extra comfort extra belangrijk, omdat de maatschappij veel lange vluchten uitvoert. Door de ligging van Nieuw-Zeeland duren de langeafstandsvluchten van het bedrijf gemiddeld anderhalf uur langer dan bij andere maatschappijen.
ANZ rekent met de nieuwe stoelen niet alleen op de gunst van passagiers, maar ook op de klandizie van branchegenoten. Volgens ANZ-topman Rob Fyfe hebben al ruim dertig andere maatschappijen interesse in de gepatenteerde stoeltypes getoond. Air New Zealand wil in ieder geval anderhalf jaar exclusief van de stoelen gebruik maken. Daarna mogen andere luchtvaartmaatschappijen de modellen overnemen. Dat geldt overigens niet voor alle kandidaat-kopers. Enkele directe concurrenten maken geen kans, omdat daarmee de exclusiviteit van de producten verloren gaat, aldus ANZ.
Biefstuk
Het Star Alliance-lid heeft zich overigens niet uitsluitend op nieuwe stoelen gestort. Een andere noviteit is de aanwezigheid van inductieovens een broodroosters aan boord van de 777-300ER. Na een lang certificatieproces kan het cabinepersoneel van ANZ daardoor vanaf januari onder andere verse biefstuk, hamburgers, pizza en toast serveren.
Door middel van het eveneens nieuwe inflight entertainment systeem krijgen reizigers daarnaast de mogelijkheid om via een touchscreen bestellingen aan boord te plaatsen. De gekozen hapjes en drankjes worden vervolgens door het cabinepersoneel bij de stoel afgeleverd.
Air New Zealand neemt de Boeing 777-300ER in januari in gebruik. Dan wordt ook een tweede exemplaar afgeleverd. De vliegtuigen zullen in eerste instantie alleen bij wijze van test worden gebruikt op routes tussen Nieuw-Zeeland en Australië. Vanaf april 2011 plaatst ANZ de nieuwe 777’s op de vluchten naar Londen, via zowel Los Angeles als Hongkong
Ook de Boeing 777-200’s van ANZ worden met de nieuwe reisklassen uitgerust.
Bekijk foto's van de nieuwe reisklassen van ANZ op Luchtvaartfoto.nl.
Door Steven van den Berg