SCHIPHOL - KLM heeft met haar vluchten op biobrandstof de klandizie van enkele grote bedrijven getrokken. Directeur Camiel Eurlings van KLM presenteerde dinsdag op Schiphol zeven namen van bekende bedrijven die bereid zijn extra te betalen voor vliegreizen van personeel. Voor consumenten komt mogelijk in 2013 een optie om mee te doen.
De medewerking van het bedrijfsleven zorgt ervoor dat KLM meer vluchten op biobrandstof kan uitvoeren, aldus Eurlings.
Ahold, Heineken, Accenture, Philips, DSM, Nike en Schiphol Group toonden zich bereid om voor een deel van hun vraag naar vliegreizen gebruik te maken van biobrandstof. De biokerosine die KLM via het Nederlandse SkyNRG inkoopt, is veel duurder dan reguliere brandstof. “Door het goede voorbeeld te geven tonen deze bedrijven net als KLM leiderschap”, zei Eurlings dinsdag op Schiphol. “We hopen dat meer bedrijven gaan deelnemen in het Biofuel programme. Uiteindelijk zal de prijs van biobrandstof omlaag moeten door schaalvergroting.”
Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu was dinsdag ook op Schiphol aanwezig. Atsma vloog aan boord van een KLM-vliegtuig op biobrandstof naar Rio de Janeiro, waar hij de klimaattop Rio+20 bijwoont. De bewindsman liet weten dat hij zich inzet om ook ambtenaren verantwoord te laten reizen, door hen gebruik te laten maken van het nieuwe biobrandstofprogramma van KLM.
KLM-directeur Camiel Eurlings (midden) controleert of vlucht KL705 naar Rio de Janeiro voldoende brandstof aan boord heeft. Links op de foto: directeur Johan van de Gronden van WNF Nederland, rechts staatssecretaris Joop Atsma. Foto: Reismedia
Consumenten
Consumenten krijgen mogelijk volgend jaar van KLM de optie aangeboden om ‘fictief’ te vliegen op biobrandstof. Eurlings: “KLM heeft al een programma waarbij reizigers kunnen kiezen voor compensatie van hun CO2-uitstoot. Alleen: dan plant je ergens anders op de wereld een boom voor de vervuiling hier. Ik denk dat het meer aanspreekt als je de passagier vraagt mee te betalen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot van hun eigen vliegreis.”
In de praktijk zal het niet mogelijk zijn om ook daadwerkelijk voor specifieke vluchten biobrandstof in te kopen, erkent de KLM-directeur. “We moeten kiezen voor bepaalde vluchten, want een paar liter hier en een paar liter daar, dat werkt natuurlijk niet”, aldus Eurlings tegenover Luchtvaartnieuws.nl/Zakenreisnieuws.nl.
Door Steven van den Berg