NOORDWIJK - KLM heeft de verkoop van rozen aan boord, minder dan twee maanden na het begin, alweer stopgezet. Dit heeft een woordvoerder van KLM woensdag tegenover Luchtvaartnieuws.nl bevestigd in de marge van de World Aviation Summit in Noordwijk. "De verkoop van bloemen aan boord voldeed niet geheel aan de verwachtingen", aldus de woordvoerder.
Frederique
KLM begon op 1 oktober 'verse' rozen van het merk Frederique's Choice te verkopen. Bedenker van het idee was Frederique van der Wal, een voormalig Nederlands topmodel die een online bloemenwinkel heeft. Op de inaugurele 'bloemenvlucht', naar Curaçao, vloog Van der Wal zelf mee en zei ze na afloop tegen Luchtvaartnieuws.nl "veel enthousiaste reacties" te hebben ontvangen.
Het moest de opmaat zijn tot commercieel succes, maar dat bleek niet het geval. Waarom de bloemen, die met kleine vaasjes water levend werden gehouden, niet zijn aangeslagen heeft KLM niet gezegd. De prijs lag met 29 euro voor zeven rozen wellicht aan de hoge kant. Van der Wal was niet bereikbaar voor commentaar.
AirBaltic
De Letse maatschappij airBaltic, een code-sharepartner van KLM, verbaast zich niet over de mislukking. AirBaltic begon zelf met de verkoop van rozen aan boord, in 2010. "KLM heeft het in feite van ons afgekeken, wij hadden het eerder", zegt CEO Martin Gauss in een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl.
"Maar bij ons bestel je van te voren de bloemen, die dan aan boord aan de gelukkige worden bezorgd. Op die manier weet je altijd zeker dat de rozen echt vers zijn en je ook alles afzet. Een concept met bloemen in het vliegtuig zonder te weten hoeveel je verkoopt werkt gewoon niet", zegt Gauss.
Bij airBaltic bestaat de mogelijkheid om rozen te bestellen nog steeds: zeven of vijftien stuks, uitsluitend rode, voor 20 respectievelijk 40 euro. Gauss: "Voor ons is het meer een marketing tool dan revenue, we verkopen enkele tientallen per maand en verdienen er maar een beetje aan. Wist u dat vrouwen vaker iemand verrassen met rozen dan mannen?"
Auto's verkopen
AirBaltic heeft wel vaker publiekstrekkers, legt Gauss uit. Zo heeft de airline ook korte tijd Mini (Coopers) aan boord verkocht. Auto's verkopen in een vliegtuig? "Je betaalde vijftig euro voor een voucher, waarmee je bij de dealer in Letland een Mini kon aanschaffen tegen een gegarandeerd lage prijs. Veel hebben we niet verkocht, maar we kregen wel veel publiciteit."
Door Lolke van der Heide