SCHIPHOL - De afdeling van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) bij KLM Cityhopper zegt "geschokt" te zijn over de aankondiging van KLM om op alle vluchten binnen Europa personeel in te zetten van Cityhopper (KLC). Dit stelt VNC vrijdag op haar website. De vakbond houdt maandag 2 en maandag 9 december informatiebijeenkomsten voor KLM’ers en KLC’ers over de overheveling van de Europaproductie naar KLC. "De VNC beraadt op verdere stappen", zegt de bond.
KLM maakte donderdagavond haar nieuwe plannen bekend voor het cabinepersoneel, nadat langlopende onderhandelingen met de bonden over een nieuwe cao niets hadden opgeleverd. Paul Elich, als hoofd Inflight Services bij KLM verantwoordelijk voor de cabin crew, schrijft in een brief aan het personeel het "spijtig" te vinden dat er tussen directie en bonden geen overeenstemming kon worden bereikt over een nieuwe cao.
Geen commitment
"Het afgelopen jaar overlegde KLM veelvuldig met de cabinebonden en meerdere besparingsscenario’s zijn de revue gepasseerd. Deze besparingsvoorstellen leverden óf niet de benodigde resultaten op óf werden door de cabinebonden afgewezen", aldus Elich. De bestuurder verwijt de bonden "geen commitment" te willen geven aan besparingen van 20 miljoen euro die KLM overeenkomstig Transform 2015 (van Air France-KLM) nog bij Inflight Services moet doorvoeren.
Elich zeg dat het voor de cabinebonden “niet voldoende duidelijk is geworden dat alle partijen een evenredig deel moeten leveren" in het besparingsplan. "We maken geen onderscheid of je cabin attendant, bagage- of kantoormedewerker, piloot of technicus bent. Er zijn offers nodig van alle KLM’ers en deze moeten eerlijk worden verdeeld over de KLM-cao’s", aldus Paul Elich. KLM had geen andere keus meer dan “het overdragen van de Europa 737-cabineproductie aan KLC, om onze bijdrage te leveren aan het voortbestaan van ons bedrijf."
ICA
In de praktijk betekent de maatregel dat cabin crew van KLC de vluchten binnen Europa gefaseerd over een periode van vier tot vijf jaar zal overnemen. In de loop van 2014 wordt hiermee een begin gemaakt. Hiermee bespaart KLM vanaf 2019 structureel het beoogde bedrag, omdat het cabinepersoneel van KLC lagere salarissen krijgt.
Cabin crew van KLM die nu ook nog binnen Europa vliegen, zullen straks alleen intercontinentaal vliegen. De vliegtuigen en de cockpitbemanning op vluchten binnen Europa die nu niet door KLC worden uitgevoerd blijven hetzelfde.
Van onze redactie