Winst KLM-partner Etihad Airways stijgt met bijna de helft

3 maart 2014 - 14:35

ABU DHABI - Etihad Airways heeft in 2013 de nettowinst zien stijgen met 48 procent tot 62 miljoen dollar (45 miljoen euro) op een omzet van 6,1 miljard dollar, een kwart hoger dan in 2012. Dit heeft de Arabische samenwerkingspartner van Air France-KLM maandag bekendgemaakt. Etihad zegt sterk te profiteren van de partnerschappen die het wereldwijd heeft met 47 andere airlines. "De samenwerkingsstrategie zet sterke resultaten neer", zegt Etihad in een verklaring.

De omzet uit de partnerschappen steeg met dertig procent tot 820 miljoen dollar, dat is 21 procent van de totale passagiersinkomsten. Etihad, dat sinds mei 2013 op Amsterdam vliegt, vervoerde vorig jaar een recordaantal van bijna twaalf miljoen passagiers, een toename met zestien procent.

Ook andere parameters van de maatschappij uit Abu Dhabi waren over 2013 positief: de cargodivisie groeide met 30 procent tot een omzet van 928 miljoen dollar, de vloot nam toen van 70 tot 89 toestellen.

Duurzame winst
"We zetten een volgende belangrijke, stap voorwaarts als groeiend commercieel succesvol bedrijf", zei topman James Hogan maandag. "We hebben de afgelopen zeven jaar al onze financiële doelstellingen bereikt, waardoor we duurzaam winstgevend zijn. We groeiden van 300 miljoen dollar aan inkomsten in 2005 naar meer dan zes miljard dollar vandaag."

Volgens Hogan is het succes van Etihad Airways toe te schrijven aan een combinatie van de partnerschappen en de "equity investments" van de afgelopen jaren. Etihad nam belangen in zeven andere maatschappijen, te weten Air Serbia (49 procent), Air Seychelles (40 procent), Air Berlin (29 procent), Jet Airways (24 procent), Virgin Australia (19,9 procent), Aer Lingus (2,9 procent) en Darwin Airline (33 procent).

Synergie
Hogan: "Zo kunnen we geïntegreerde netwerken en reisschema’s opzetten, gezamenlijke producten en diensten ontwikkelen en vooral: identificeren waar we kunnen samenwerken om kosten te besparen. Die synergiën werken. Onze gezamenlijke aankoopteams zorgen voor echte, doorslaggevende besparingen voor alle leden van onze equity alliance en geven elk van ons een concurrentievoordeel door lagere kosten."

Van onze redactie

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen