PARIJS - Nog altijd staakt een aanzienlijk deel van de piloten van Air France, en een eind lijkt nog niet nabij. Woensdag gaat de staking alweer de tiende dag in en pilotenbond SNPL heeft intussen aangekondigd dat de staking nog tot 30 september voortduurt. Het percentage stakende piloten is wel iets gedaald en ligt nu op 52 procent, zo meldt de Franse luchtvaartmaatschappij dinsdag.
Op basis van dat percentage verwacht Air France woensdag 46 procent van haar vluchten uit te kunnen voeren. Vandaag verwacht de maatschappij 48 procent van de vluchten volgens schema te kunnen volbrengen.
De Franse luchtvaartmaatschappij lijdt dagelijks een operationeel verlies van twintig miljoen euro door de staking. De Franse transportminister Alain Vidalies maakt zich ernstige zorgen over de situatie. Als er niet snel iets gebeurt staat volgens hem de toekomst van de onderneming op het spel, zo meldde hij zondag op de Franse radio.
Topman Alexandre de Juniac, die zwaar onder vuur ligt van pilotenbonden, bood maandag aan de oprichting van Transavia Europe met drie maanden uit te stellen. De pilotenbonden verwierpen dat voorstel, zodat er vooralsnog gewoon wordt doorgestaakt. De bonden vrezen "social dumping" door "plundering" van de Franse markt vanaf goedkope bases in het buitenland.
Opzeggen overeenkomst
Air France-KLM zei dat het intussen wel de Franse tak van Transavia versneld wil laten groeien. Een in 2007 gesloten overeenkomst met de bonden over de ontwikkeling van Transavia France moet daarvoor wel worden opgezegd. Nu beschikt de Franse tak van de budgetcarrier over een vloot van slechts veertien toestellen, die voornamelijk worden ingezet op vluchten naar toeristische bestemmingen in Zuid-Europa en Noord-Afrika.
De pilotenbonden hadden volgens de luchtvaartmaatschappij voorgesteld om Air France-piloten onder Air France-arbeidsvoorwaarden te laten vliegen op het Transavia-netwerk. Ook wilden ze dat 44 Boeing 737's van Transavia vervangen worden door Airbus A320's. Maar volgens Air France-KLM zou dit voorstel onherroepelijk leiden tot een mislukking van het project.
Air France-KLM wil hoe dan ook de low cost activiteiten uitbouwen. “Om in Europa in de race te blijven, hebben we geen andere keuze dan Transavia snel uit te breiden”, zei De Juniac maandag. Air France-KLM houdt dan ook vast aan het streven om het aantal Transavia-vliegtuigen uit te breiden tot ruim honderd toestellen in 2017.