BLAGNAC - Het zat er al aan te komen en is nu door Airbus bevestigd: Delta Air Lines bestelt vijftig widebodyvliegtuigen bij de Europese vliegtuigbouwer. Het gaat om een 'firm order' voor 25 A350-900's en evenveel A330-900neo's. De A350's zijn vooral bedoeld voor vluchten naar Azië, de A330neo's gaan voornamelijk dienst doen op transatlantische routes.
De Airbus-vliegtuigen worden aangeschaft om vanaf 2017 de Boeing 747-400 en vanaf 2019 de Boeing 767 te vervangen. De eerste A350 komt in het tweede kwartaal van 2017 de Delta-vloot versterken; de eerste A330neo wordt in 2019 aan de vloot van de Amerikaanse KLM-partner toegevoegd.
De order betekent een grote slag voor Airbus op de Amerikaanse markt. Delta beschikt al over een vloot van 32 A330’s, grotendeels afkomstig uit de vloot van het overgenomen Northwest Airlines. Airbus behoudt Delta als klant en kaapt tegelijkertijd een order voor de neus van concurrent Boeing weg. De Amerikaanse fabrikant heeft de vergelijkbare Boeing 777 en 787 in de aanbieding.
De A330-900neo is een gemoderniseerde versie van de A330-300, waarvan Delta er nu al 21 in de vloot heeft. Voorzien van nieuwe Rolls-Royce Trent 7000-motoren en nieuwe vleugels moet het toestel zo’n veertien procent zuiniger worden dan de huidige A330.
De A350, aangedreven door Rolls-Royce Trent XWB-motoren, is het nieuwste type uit de Airbus-productielijn. In een tweeklassenconfiguratie biedt dit langeafstandsvliegtuig plaats aan 369 passagiers. Het toestel is 25 procent zuiniger in vergelijking met huidige toestel van hetzelfde formaat.
Delta is niet de eerste Amerikaanse klant van de A350; eerder bestelden ook United Airlines en US Airways/American Airlines het toestel. Launch customer Qatar Airways neemt volgende maand de eerste A350 in ontvangst.