VILNIUS – De Litouwse luchtvaartmaatschappij Air Lituanica wil de komende tijd uitbreiden en zeker nog vier Europese bestemmingen op circa 2,5 uur vliegen toevoegen aan de dienstregeling. Te beginnen met Stockholm, op 26 januari 2015. Op dit moment vliegt men naar Tallinn, Billund, Praag, Berlijn, München, Londen, Edinburgh, Gotenburg, Parijs, Brussel en Amsterdam. Dat Litouwen haast maakt met het intensiveren van het vliegverkeer naar West-Europese steden, heeft te maken met de invoering van de euro op 1 januari 2015. Het land ziet hierdoor een goede kans om investeerders aan te trekken.
Air Lituanica is ontstaan na het faillissement van FlyLAL, de voormalige nationale luchtvaartmaatschappij van Litouwen, in 2009. De maatschappij is in 2013 opgericht. Grootste aandeelhouder is Air Vilnius Group UAB, waarin de gemeente Vilnius participeert. De ambities zijn hoog: 200.000 passagiers per jaar en 12 tot 15 departures per dag. Bovendien wil men graag samenwerken met grote maatschappijen, zodat passagiers vanaf Vilnius Airport aansluiting hebben op strategische routes.
Codesharing
De maatschappij heeft met KLM en Air France een interline-overeenkomst en hoopt dat deze binnen afzienbare tijd – gehoopt wordt op zes tot zeven maanden – wordt omgezet in codesharing. Omdat ook de Letse maatschappij airBaltic vluchten op de route Amsterdam - Vilnius, is de Litouwse hoofdstad nu elke dag van de week vanaf Schiphol te bereiken. AirBaltic vliegt op donderdag en zaterdag rechtstreeks van Amsterdam naar Vilnius. Air Lituanica voert de vluchten uit op maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zondag om 06.50 uur. 's Zondags is er nog een extra vlucht om 17.30 uur.
Goede zakenbestemming
Litouwen, en dan met name de pittoreske universiteitsstad Vilnius, heeft de zakenreiziger veel te bieden: goede hotels in verschillende prijsklassen, uitstekende moderne én traditionele restaurants, gezellige bars en een cultureel aanbod. Bijna alles is te voet te bereiken. Wie buiten Vilnius zaken doet, kan rekenen op uitstekend openbaar vervoer. En dat niet alleen: Litouwers zijn bijzonder vriendelijk en behulpzaam. Ze vertellen graag welke bus of trein naar Ignalina, Klaipéda of Trakai gaat. En doen dat bovendien in prima Engels of Duits.
Air Lituanica maakt gebruik van twee Embraers, een eigen 175 en een ERJ145, die van bmi regional wordt geleased. Het gaat om een wet lease, waarbij toestel, bemanning, onderhoud én de verzekering aan de maatschappij ter beschikking worden gesteld. Dat verklaart dat passagiers soms twee maatschappijuniformen zien in het vliegtuig: één van BMI Regional en één van Air Lituanica. Voor de service maakt dat niets uit.
Estonia Air
Estonia Air Air Lituanica startte in juli 2013 op de route Vilnius-Amsterdam. Eerst gebeurde dat met eigen toestellen, later voerde Estonian Air de vluchten uit in opdracht van de Litouwers. Door onenigheid met de Estonian Air begin dit jaar, waarover onlangs een rechterlijke uitspraak is gedaan in het voordeel van Air Lituanica, werd de route geschrapt. De maatschappij gaf toen al aan dat het op termijn terug wilde keren naar Amsterdam. Dat is eind augustus gebeurd. Sinds 30 oktober ondervindt Air Lituanica wel concurrentie op de route Vilnius-Amsterdam. AirBaltic uit Letland vliegt twee keer per week rechtstreeks tussen beide steden met een Boeing 737.
Hoofdsteden EU-lidstaten
Met de hervatting van de vluchten naar Vilnius zijn 26 van de 27 hoofdsteden van EU-lidstaten rechtstreeks bereikbaar vanaf Schiphol. Geen enkele EU-hoofdstad heeft volgens de luchthaven zoveel verbindingen met andere EU-hoofdsteden als Amsterdam. De enige hoofdstad die nog ontbreekt is Bratislava in Slowakije.