DUBAI - Emirates heeft zich ten doel gesteld om de beste wijnen te kunnen schenken aan boord. Om dat ook in de komende jaren te blijven doen heeft de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen 500 miljoen dollar geïnvesteerd in eigen wijnkelders. Daar liggen 1,2 miljoen flessen te rijpen; ze zijn pas klaar om te drinken na 2020.
Door het schenken van de beste en de beste wijnen wil Emirates zich onderscheiden van de concurrentie. “Voor ons is wijn een ervaring”, zegt Emirates-topman Tim Clark. “Onze klanten willen aan boord van wijn genieten alsof ze in een chique restaurant zitten. Het is niet zomaar wit, rood of rosé. Passagiers zijn geïnteresseerd in waar de druif vandaan komt, informatie over de wijngaard en hoe oud de wijn is”, denkt Clark.
In plaats van afhankelijk te zijn van een tussenpersoon, heeft Emirates er al tien jaar geleden voor gekozen om een eigen team van experts relaties op te laten bouwen met een aantal van ’s werelds meest prestigieuze chateaus en wijngaarden. Emirates serveert meer dan 60 verschillende wijnen, champagnes en ports, afkomstig van de beste wijngaarden uit twaalf landen.
De wijnen van Emirates liggen niet in een wijnkelder in Dubai, maar in het wijnland bij uitstek: Frankrijk. Momenteel heeft Emirates meer dan 1,2 miljoen wijnen die liggen te rijpen in de wijnkelder in Bourgondië. Sommige van deze wijnen zullen pas over een decennium klaar zijn om te drinken.
De selectiecriteria houden niet alleen rekening met de kwaliteit van de wijn en hoe het smaakt bij het eten dat aan boord geserveerd wordt, maar ook hoe de wijnen zullen reageren wanneer deze geserveerd worden op een hoogte van tienduizend meter. Bekend is dat smaakpapillen anders reageren op grote hoogte.