EINDHOVEN - Ryanair ziet mogelijkheden om in de toekomst te gaan vliegen vanaf zowel Schiphol als Lelystad Airport. Dat zei Chief Marketing Officer Kenny Jacobs van Europa’s grootste prijsvechter woensdag. Het past in het streven van Ryanair om het marktaandeel in Nederland - nu nog slechts 4 procent - flink uit te breiden. "Een scenario is dat we vanaf Schiphol zakelijke routes en vanaf Lelystad de meer toeristische routes gaan uitvoeren", meldde Jacobs woensdag in het Philips Stadion in Eindhoven aan Reismedia.
Lelystad Airport zal pas vanaf 2018 grote passagiersvliegtuigen als de Boeing 737-800 kunnen afhandelen. Het snelgroeiende Ryanair, dat 380 nieuwe 737’s in bestelling heeft, wil echter niet zo lang wachten om de 'Amsterdam-region' - waartoe ook Lelystad gerekend wordt - te bestormen. Al langer is duidelijk dat Ryanair Schiphol niet langer als een ‘no-go area’ beschouwt, zoals jarenlang wel het geval was. In heel Europa vliegt Ryanair steeds meer vanaf primaire luchthavens, zoals Brussel-Zaventem en Rome-Fiumicino, naast secundaire luchthavens als Brussel-Charleroi en Rome-Ciampino.
Ryanair-topman Michael O'Leary zei dinsdag al dat de start van Ryanair-vluchten vanaf Schiphol geen directe prioriteit heeft. "Schiphol is een van de luchthavens waarmee we praten, maar er is op dit moment nog geen sprake van een flinke progressie", zei hij op het Duitse Airport Weeze. Kenny Jacobs meldde een dag later dat de low cost carrier pas op zijn vroegst in 2016 van start gaat op de grootste luchthaven van Nederland. De onderhandelingen met Schiphol gaan vooralsnog over de tarieven die de luchthaven in rekening brengt. Ondanks dat Schiphol die met zeven procent heeft verlaagd vindt budgetcarrier Ryanair de tarieven nog te hoog.
Een belangrijke eis van Ryanair is een ‘turn-around time' van 25 minuten; binnen die tijd moet een toestel na aankomst klaar zijn om weer te vertrekken. De maatschappij wil bovendien graag gebruikmaken van de goedkopere H-pier, die nu al wordt gebruikt door concurrenten als easyJet en Norwegian. Daarvoor moeten dan wel slots beschikbaar zijn, erkent Jacobs. Dat terwijl easyJet uitbreidt op Schiphol en er dit voorjaar een ‘base’ opent. Voorbeelden van bestemmingen waarop Ryanair vanaf Schiphol wil gaan vliegen zijn volgens Jacobs Dublin en Londen, terwijl ook routes naar Oost-Europa tot de mogelijkheden behoren.
Ook al lonkt Ryanair nadrukkelijk naar Schiphol en zal de maatschappij op een gegeven moment ook vanaf Lelystad gaan vliegen, Eindhoven Airport blijft in Nederland een belangrijke rol spelen voor de maatschappij. “Eindhoven behoort tot de luchthavens in ons netwerk met het hoogste percentage zakelijke reizigers. Met dank aan de grote bedrijven als Philips en ASML”, zegt Kenny Jacobs, Chief Marketing Officer bij Ryanair.
Derde vliegtuig in Eindhoven
Op Eindhoven Airport, waar Ryanair nu dertien jaar actief is, breidt de maatschappij deze zomer de capaciteit uit door een derde toestel op de luchthaven te stationeren. Het aantal bestemmingen groeit naar 36. Recentelijk heeft Ryanair vijf bestemmingen aan het aanbod toegevoegd, een mix van zakelijke en toeristische plaatsen: Lissabon, Madrid, Manchester, Tenerife en Turijn. De lijndienst naar het West-Ierse Knock is geschrapt. “Toeristische routes van de ene regenachtige plaats naar de andere regenachtige locatie werken over het algemeen minder goed."
De vijf nieuwe routes leveren Eindhoven Airport achttien extra wekelijkse vertrekken op. Op drie bestaande routes – Krakow, Londen Stansted en Warschau - breidt Ryanair de capaciteit uit met in totaal vier wekelijkse vluchten. Daarmee groeit het totaalaantal wekelijkse Ryanair-vluchten vanaf de Brabantse luchthaven tot 145. Ryanair verwacht dit jaar in totaal zo’n twee miljoen passagiers van en naar Eindhoven te vervoeren, zo’n zeven procent meer dan vorig jaar.
De komende jaren wil Ryanair op Eindhoven blijven groeien, zover daarvoor de mogelijkheden zijn. In ieder geval krijgt de luchthaven de komende jaren de mogelijkheid verder te groeien nu de regering heeft besloten dat het aantal vliegbewegingen op de luchthaven tot 2020 stapsgewijs met 25.000 mag groeien. Ryanair neemt momenteel ongeveer de helft van de vier miljoen passagiersbewegingen op Eindhoven Airport voor rekening. Daarnaast vervoeren Transavia en Wizz Air het grootste deel van de reizigers..