DRIEBERGEN - Lufthansa moet meer geld besparen om het hoofd te kunnen bieden aan felle prijsconcurrentie en stijgende externe kosten. Als maatregelen uitblijven, komt de maatschappij in de "gevarenzone" terecht. Dat meldt het management van de maatschappij in een brief aan het personeel, volgens persbureau Reuters.
De gemiddelde opbrengst daalde drie procent in 2014. De besparingen die werden doorgevoerd kwamen bij lange na niet in de buurt van het te compenseren verlies in opbrengst. Dit schrijven Lufthansa-directieleden Karl Ulrich Garnadt en Bettina Volkens in een brief aan de medewerkers.
"Het lijkt erop dat de personeelskosten toenemen. Hetzelfde geldt voor externe kosten die buiten de invloedssfeer van de maatschappij liggen, zoals luchthavenkosten en kosten van luchtverkeersleiding. Lufthansa heeft doorlopend kosten bespaard de afgelopen jaren om beter te kunnen concurreren met low cost en golf carriers, maar ons kostenniveau ligt 30 tot 40 procent hoger dan dat van directe concurrenten als easyJet en Turkish Airlines," melden Garnadt en Volkens in hun brief aan de medewerkers.
Eurowings
Lufthansa heeft plannen om regionale dochter Eurowings om te vormen tot prijsvechter en onderhandelt met personeel om kosten te verlagen op Lufthansa-routes die een prijsvechtertarief behoeven.
In 2014 hebben piloten die het niet eens zijn met de bezuinigingsdrift van de maatschappij meerdere malen het werk neergelegd. De vliegers zijn het niet eens met Lufthansa's plannen om hun pensioengerechtigde leeftijd te veranderen. De stakingen van afgelopen jaar dupeerden tienduizenden reizigers en hebben het bedrijf naar schatting enkele honderden miljoenen euro's gekost.
Geen eenvoudig antwoord
"Op de lange termijn is het niet meer mogelijk dat onze personeelskosten substantieel hoger zijn dan die van de concurrenten. Er is hier geen eenvoudig antwoord voor", meldt het management.
Op vrijdag 19 februari wordt meer duidelijkheid gegeven over de bezuinigingsplannen van de maatschappij.