PARIJS – Analisten gaan er vanuit dat Air France-KLM afgelopen jaar een brutowinst (ebitda) heeft behaald van 1,6 miljard euro. Dat zou een daling met 16 procent betekenen ten opzichte van 2013. Aan het begin van het jaar werd beleggers nog een fikse stijging voorgespiegeld, tot 2,5 miljard euro, maar die prognose is als gevolg van de Franse pilotenstaking en de verslechterde markt al sterk verlaagd.
Onder de streep resteert een verlies van naar verwachting zo'n 650 miljoen euro. Dat zou wel twee derde kleiner zijn dan een jaar eerder, maar toen ontsierde een grote afboeking het nettoresultaat. De omzet wordt gemiddeld geraamd op 24,7 miljard euro, tegen 25,5 miljard euro in 2013. De verwachtingen zijn gebaseerd op een rondgang langs ruim twintig analisten door het bedrijf zelf.
Toekomstplannen
Naast de presentatie van de jaarcijfers zal donderdag 19 februari in Parijs vooral worden uitgekeken naar de toekomstplannen van de luchtvaartgroep. Topman Alexandre de Juniac is er niet in geslaagd een einde te maken aan de aanhoudende verliezen aan Franse zijde en staat na drie winstwaarschuwingen in een halfjaar tijd onder grote druk om in te grijpen. De kosten moeten vrijwel zeker met nog eens 2 miljard euro omlaag.
Daarnaast stuitte de nieuwe strategie die De Juniac in september ontvouwde op fel verzet van de piloten van Air France. Zij legden het werk neer uit protest tegen plannen om onder het merk Transavia een Europese prijsvechter op te tuigen. De staking kostte minstens een half miljard en bovendien liepen de groeiplannen een fikse deuk op.
(c) Reismedia / AFN