ANTWERPEN - VLM Airlines ontvangt niet dit voorjaar maar pas in het derde kwartaal van 2016 haar eerste Sukhoi Superjet 100 LR (SJ100 LR). Dat maakte de Belgische luchtvaartmaatschappij maandag bekend. Reden van het uitstel is het nog ontbreken van een EASA-certificatie voor het Long Range-type van de SSJ100 waarmee VLM Airlines wil gaan vliegen.
De certificering heeft betrekking op de start- en landing flaps instellingen, die gewijzigd zijn ten opzichte van het EASA-gecertificeerde basismodel van de Superjet. Juist de flap-instellingen leveren volgens VLM “betekenisvolle prestatieverbeteringen” op. Wel wordt gekeken om in afwachting van de LR’s basisvarianten van de SSJ100 in te zetten.
Volgens de intentieverklaring (Letter of Intent) die in oktober 2014 werd ondertekend met Ilyushin Finance Co., heeft VLM Airlines de optie om maximaal vier SSJ100 LR’s te leasen. Daarnaast werd een aankoopoptie op nog eens tien toestellen genomen.
Ondanks de vertraging blijft VLM-topman Arthur White enthousiast over de Superjet. “De Superjet zal een uitstekende aanvulling zijn op de VLM Airlines Fokker 50-vloot, waarbij het langeafstands-type het meest geschikt is voor ons business model.”
Het is niet bekendgemaakt waarom men er nu pas achter komt dat de LR-versie van de SSJ100 nog niet EASA-gecertificeerd is. Een dergelijke certificering is een voorwaarde om een verkeersvliegtuig vanaf Europese luchthavens in te mogen zetten.