SCHIPHOL - KLM dreigt komende zomerdienstregeling vijftien intercontinentale vluchten per week te moeten annuleren. Reden is dat met cabinebonden VNC en UNC nog geen akkoord is bereikt over een verhoging van de productie. Dat meldt woordvoerster Ingrid Brama van de VNC aan dit medium.
Aanleiding van de problemen is het besluit van de KLM-directie in november vorig jaar om te stoppen met aanname van cabinepersoneel. Daardoor kampt het bedrijf met een tekort van 250 (FTE's) aan cabineleden. Een vlekkeloze uitvoering van de zomerdienstregeling komt daarmee in gevaar. En de tijd begint te dringen, want de zomerproductie start over minder dan twee weken. "Er zit een enorme druk op de onderhandelingen", zegt Brama.
De vakbonden hebben donderdagnacht een plan op tafel gelegd om de zomerdienstregeling 'te redden', maar dat werd door KLM direct afgewezen. De bonden gingen daarop vrijdag akkoord met aan aanpassingen van de werk- en rusttijdenregeling (WRR), op voorwaarde dat dagen reisverlof die cabinepersoneel in de zomer opbouwt in het rustigere winterseizoen kunnen worden opgenomen.
Een andere voorwaarde was dat er geen zogeheten korte opdrachten – retourtjes binnen Europa - meer zouden worden ingedeeld aan cabinepersoneel in het reserveblok thuis. Het plan is echter door KLM afgewezen. "Omdat het volgens KLM zou leiden tot een mindere efficiëntie en het geld gaat kosten", zegt een verontwaardigde Brama. "Maar het kost ook twee miljoen euro per week om vijftien intercontinentale vluchten te annuleren."
Zwarte piet
Volgens Brama lijkt het erop dat het KLM helemaal niet zo slecht uitkomt om die vluchten te moeten annuleren. "Wij krijgen vervolgens daarvoor de zwarte piet toegeschoven. Maar wij willen het liefst gewoon vliegen, die wil is er altijd. Het is zonde om geld te laten liggen als er verdiend kan worden. Het cancelen van vluchten vanwege een tekort aan cabinepersoneel is een verkeerde beslissing."
De cabinebonden vinden dat de KLM-directie "een zeer riskante beslissing" heeft genomen ten aanzien van de zomerproductie. "De inkomsten lopen terug en met het cancelen van vluchten omdat er onvoldoende cabinepersoneel is, zet de directie de financiële gezondheid van KLM onnodig onder druk."