ROME - Silvano Cassano, de CEO van Alitalia, wil de Italiaanse luchtvaartmaatschappij opnieuw in de markt zetten. Cassano wil onrendabele short-haul routes schrappen, de technologie verbeteren en de passagiers betere stoelen en maaltijden aanbieden, meldt persbureau Bloomberg. De komende drie jaar investeert Cassano 700 miljoen euro in de nationale luchtvaartmaatschappij van Italië. De helft van dit bedrag wordt geïnvesteerd in de vloot. Het uiteindelijke doel: een felbegeerde 5-Star status.
De voormalige executive van Fiat en Benetton zegt dat hij getekend heeft bij Alitalia omdat hij een kans zag om een vastgeroest bedrijf nieuw leven in te blazen. En alles met de hulp van Etihad Airways, de maatschappij uit Abu Dhabi, die 49 procent van de Italiaanse maatschappij in handen heeft. Etihad’s baas, James Hogan, en Cassano werkten in de jaren 90 samen bij autoverhuurder Hertz.
Volgende maand ontvangt de luchtvaartmaatschappij twee nieuwe Airbus A330's. Bovenop de 700 miljoen euro wordt nog 100 miljoen euro geïnvesteerd in technologie.
In 2017 moeten alle toestellen van de maatschappij voorzien zijn van WiFi. Daarnaast moeten de maaltijden zijn verbeterd en worden de stoelen in de business class vernieuwd. De leren stoelen worden waarschijnlijk geleverd door de Italiaanse meubelfabrikant Poltrona Frau. Cassano wil mogelijk de vloot voorzien van een nieuwe livery, zodat de wedergeboorte van de airline niet onopgemerkt blijft en uit kan groeien tot een 5-Star airline.
Alitalia is op dit moment en 3-Star airline volgens de normen van het toonaangevende onderzoeksbureau SkyTrax. Slechts een achttal maatschappijen - allemaal uit het Midden-Oosten en het Verre Oosten - heeft een vijfsterrenstatus:
De korte afstandsvluchten van Alitalia hebben de laatste jaren te lijden gehad onder de concurrentie van de hogesnelheidstreinen en van low cost carriers zoals easyJet en Ryanair.
Azië
Het bedrijf voorziet voor haar langeafstandsvluchten een expansie in Azië. De luchtvaartmaatschappij is met een Chinese airline in gesprek over een code-share overeenkomst, zodat reizigers met een partnermaatschappij verder kunnen reizen naar dertig Chinese bestemmingen.
Alitalia opent ook nieuwe routes vanuit Milaan Malpensa, Venetie, Bologna en het Siciliaanse Catania naar Abu Dhabi. Vanuit Abu Dhabi kunnen Alitalia-reizigers overstappen op een vlucht van Etihad Airways en verder reizen naar bestemmingen in India, Afrika en Australië. Etihad heeft ruim 1,8 miljard euro in Alitalia geïnvesteerd.