AMSTELVEEN - KLM is het niet eens met conclusies die getrokken worden in een maandag verschenen artikel in de Volkskrant. De ochtendkrant meldde dat de staatsgaranties van KLM en Schiphol rond de fusie tussen Air France en KLM minimaal zijn, vooral na een wijziging van de afspraken in 2010. KLM laat echter weten zich volstrekt niet te herkennen in de stelling van de krant.
De Volkskrant meldde maandag de staatsgaranties uit 2003, een 'Memorandum of Understanding' uit 2010 en aanvullende documenten met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in handen te hebben gekregen.
Toenmalig minister en oud-KLM-baas Camiel Eurlings zou bij de verlenging van de garanties in 2010 de meest concrete garantie hebben laten vallen. De directie van Air France-KLM zou daardoor KLM-vluchten vanaf Schiphol kunnen schrappen of overhevelen naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
Volgens KLM is sinds de samenwerking met Air France, de Nederlandse maatschappij onderdeel geworden van een belangrijke Europese luchtvaartgroep waaruit veel voordelen en synergiën naar voren zijn gekomen. De omze van KLM is in een periode van tien jaar gegroeid van 6 miljard euro in 2004 naar 10 miljard euro in 2014, aldus het bedrijf in een reactie.
De negatieve kant van de medaille is dat KLM binnen de groep de enige partij was die winst maakte. Air France is veel te laat begonnen met het noodzakelijke reorganiseren en het verlagen van de kosten. Daarnaast is de sociale wetgeving in Frankrijk een blok aan het been van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.
Door stapsgewijze integratie van KLM en Air France heeft KLM genoemde groei door kunnen maken, laat de maatschappij weten. Ook meldt KLM dat consolidatie een must was om te kunnen overleven. Er zijn nu drie grote allianties in Europa en KLM maakt deel uit van een van deze grote allianties.