AMSTELVEEN - KLM reduceert op tien Europese bestemmingen de frequenties tijdens het komende winterseizoen omdat de inkomsten sterk onder druk staan. Verder wordt op bestemmingen in Afrika, Japan en Brazilië het frequentieniveau verminderd. Dat maakte de maatschappij woensdagavond bekend. De maatschappij meldt ook er nog steeds niet uit te zijn met de pilotenvakbond VNV over de benodigde productiviteitsverhoging.
De druk op de inkomsten maakt verdere versnelling van de plannen binnen het Perform 2020-programma van Air France-KLM noodzakelijk. Sinds eind 2014 wordt met een breed scala aan initiatieven gewerkt om KLM concurrerender te maken, maar het tempo ligt nog veel te laag, aldus de maatschappij.
KLM heeft eerder al overeenstemming bereikt met de cabine- en grondbonden over een nieuwe cao maar heeft de laatste maand herhaaldelijk gemeld dat er niet tot uitvoering van de nieuwe cao-plannen kan worden overgegaan zolang pilotenvakbond VNV niet meewerkt op het gebied van de benodigde productiviteitsverhoging. Doordat de besparing op personeelskosten uitblijft, ziet KLM zich gedwongen in het vluchtaanbod te schrappen. Het laten vallen van de economisch minder aantrekkelijke routes tast de positie van KLM als netwerkcarrier verder aan.
KLM heeft niet bekendgemaakt of het schrappen van frequenties verder ten koste gaat van nieuw bestelde vliegtuigen, zoals de Boeing 787-9. In maart meldde KLM-COO René de Groot in een interview in het Luchtvaartnieuws magazine dat er de komende jaren geen 23, maar 21 Boeing 787's af worden genomen. Die maatregel is genomen om de kosten terug te brengen. "Nieuwe toestellen kosten veel geld en als we het geld niet hebben kunnen we ze niet afnemen", meldde de Groot.