Resultaten Air France-KLM blijven onder druk staan

klm
24 juli 2015 - 7:16 | Door: 
Rob Somsen

PARIJS - Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het afgelopen half jaar een kleine verbetering gerealiseerd van het resultaat vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, maar de snelheid waarmee geherstructureerd moet worden gaat verder omhoog. De fusiemaatschappij dankt het op papier betere resultaat  aan valuta-effecten. Volgens KLM-topman Pieter Elbers is er meer capaciteit verkocht in de landen waar de waarde van de lokale munt beter staat dan de euro.

De winst voor inkomstenbelasting, afschrijving, en herstructureringskosten (EBITDAR) kwam 32 miljoen euro hoger uit dan in 2014 met een resultaat van 1,053 miljard euro. Het operationele resultaat van 185 miljoen euro was 53 miljoen euro lager, waardoor Air France-KLM 79 miljoen euro verlies leed, tegen een operationeel verlies van 11 miljoen euro een jaar eerder.

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie behaalde een 2,4 procent hogere omzet. Deze omzet was te danken aan het gunstige effect van de stand van de dollar ten opzichte van de euro. Zonder dit positieve valuta-effect was de omzet 4,5 procent gedaald.

Air France-KLM gaat gebukt onder de gevolgen van lage ticketprijzen, die ontstaan door overcapaciteit op de internationale markt. Daarnaast concurreert de nog steeds veel te dure luchtvaartmaatschappij met rivalen binnen Europa die een veel lagere kostenstructuur hebben.

Japan en Brazilie laten het afweten
Volgens Pieter Elbers laten verder belangrijke markten als Japan en Brazilië het afweten. Elbers meldt hierover: "De Japanners lijken angstiger om te reizen door de problemen die er zijn in de wereld. Japan is voor onze beide maatschappijen een belangrijke markt. In Brazilië geldt een negatieve groei, hetgeen weer effect heeft op het reizen. Verder heeft de lage olieprijs als nadeel dat ook vanuit oliegebieden minder wordt gereisd." Reizigers vanuit de oliebestemmingen vliegen meestal in de duurdere vervoersklassen.

Het credo van Pieter Elbers dat de snelheid van bezuinigingen verder omhoog moet, klinkt steeds luider. De KLM-topman zegt blij te zijn met de bereikte resultaten in Nederland met de bonden, waarbij hij spreekt over het al zes jaar houden van de nullijn en verhoging van de productiviteit. Elbers noemt dit een unieke situatie. In september volgen nieuwe plannen om de kosten naar beneden te brengen en de productiviteit verder te verhogen.

Overhoop met piloten
In Nederland is dan weliswaar resultaat behaald uit de onderhandelingen met het personeel, in Frankrijk ligt de directie nog overhoop met de pilotenbond. Uiterlijk in september moet er een akkoord liggen, anders gaat het mes nog dieper in de Franse organisatie en stapelen de besparingsinitiatieven zich verder op. Deze besparingen worden deels weggehaald bij de medewerkers en deels in de operatie door routes te schrappen, investeringen in nieuwe vliegtuigen uit te stellen en lopende bestellingen te vertragen.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen