Elbers: strategische samenwerking, prijsverlaging en product upgrade

24 juli 2015 - 11:02 | Door: 
Rob Somsen

PARIJS - Nog steeds verkeert Air France-KLM in rode cijfers, zo bleek vrijdagochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Om het tij te keren heeft KLM drie belangrijke strategische doelen voor ogen. KLM-topman Pieter Elbers noemt de focus op de samenwerking met strategische partners, het hoger positioneren in de markt van het KLM-product en het bieden van een competitieve prijs als belangrijkste ingrediënten daarvoor.

Het bieden van de competitieve prijs gaat hand in hand met het verlagen van kosten en het verhogen van de productiviteit. Elbers zei dit naar aanleiding van het bekend worden van de halfjaarresultaten van Air France-KLM in Parijs.

Elbers geeft als voorbeeld van een succesvolle strategische samenwerking de investering van Air France-KLM in de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL. De fusiemaatschappij heeft in 2014 een belang van 1,5 procent genomen in GOL. Air France en KLM werken daarnaast op basis van codesharing samen met GOL.

Elbers: “Van onze passagiers op vluchten naar Sao Paulo stapt gemiddeld dertig procent over op vluchten binnen het netwerk van GOL. Dat is enorm en geeft aan hoe we internationale passagiersstromen bedienen. Verder bouwen we verder op de historie die KLM ooit startte op de Noord-Atlantische route met Northwest Airlines. We zijn met vergelijkbare projecten bezig op de routes naar China, naar Brazilië en nu ook naar India en kijken of we het succes op de Noord-Atlantische route verder uit kunnen bouwen.”

Wifi aan boord
“Ten tweede bouwen we verder aan het product voor onze klanten met de upgrade van de Boeing 747- en 777-vloot, het uitfaseren van de Fokker 70’s ten gunste van de nieuwe Embraer 175, de komst van de Boeing 787-9 Dreamliner en wifi aan boord van de Dreamliners. Daarnaast kijken we doorlopend hoe we het frequent flyer programma Flying Blue kunnen verbeteren, we investeren in een nieuwe lounge op Schiphol en in onze web-based applicaties waarmee we het onze passagiers voor, tijdens en na de reis zo makkelijk mogelijk maken. De klantbeleving moet centraal staan.”

Elbers noemt naast het uitbouwen van de strategische samenwerking ook het openen van nieuwe routes. “Wat is het winnende concept voor KLM? Samenwerking, netwerkontwikkeling, nieuwe bestemmingen openen, en dat uiteraard tegen een competitieve prijs. KLM wil het huidige productniveau gaan overtreffen, meldt Elbers aan Reismedia. “We gaan ons als KLM verder onderscheidend presenteren. Omdat ik denk dat we ons moeten onderscheiden van anderen. Ik zie nu al de passagierswaardering omhoog gaan. Het is een combinatie van hard- en software. De hardware zijn de stoelen, het inflight entertainment systeem en dergelijke, de software zijn onze mensen.”

Investeren
Elbers benadrukt dat kostenbesparing als eerste komt, om daarna de volgende stappen te kunnen zetten. ”Investeren in het product is niet mogelijk zonder kostenbesparing. Hierbij gelden voor KLM en Air France dezelfde uitdagingen”, aldus de KLM-topman. De grootste uitdaging die de bestuurder hierbij heeft is de snelheid van de kostenbesparingen. Het woord ‘zorg’ wil hij hierbij absoluut niet in de mond nemen. Elbers spreekt puur in termen van ‘uitdagingen’ als zaken nog niet lopen zoals het zou moeten.

De al jarenlang verlieslijdende resultaten zorgen er voor dat het personeel qua salaris al zes jaar op een nullijn zit. Elbers is er van overtuigd dat het personeel dit begrijpt en zelfs accepteert. “Praat maar eens met onze mensen en vraag ze ernaar.” Het zal er voor het KLM-personeel voorlopig echter niet makkelijker op worden, want vanaf september worden nieuwe bezuinigingen aangekondigd.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen