BADHOEVEDORP - Waar het er op vrijdag 4 september nog naar uitzag dat de vliegers bij KLM niet akkoord wilden gaan met hun nieuwe cao, is er dinsdagavond om 23.15 uur - na een lange dag onderhandelen met het bestuur van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) - toch overeenstemming bereikt over de cao-voorwaarden. Volgens VNV-president Steven Verhagen (VNV) is er nu zelfs sprake van "een overweldigende meerderheid" van de KLM-piloten die achter de "inlever-cao" staan.
De piloten krijgen drie jaar lang geen salarisverhoging, leveren een acht tot negen procent hogere productiviteit en krijgen toegang tot aandelen in maatschappij en de pensioenleeftijd wordt verhoogd van 56 naar 58 jaar. Ook leveren de piloten een eenmalige pensioenbijdrage van 200 miljoen euro.
Aandelen
De bedoeling is dat de piloten aandelen krijgen in Air France-KLM. Ook krijgen ze een positie in de Raad van Commissarissen (RvC) in Parijs. Op die manier willen de piloten direct invloed uitoefenen. De collega's bij Air France beschikken overigens al over een zetel in de RvC. Het doel van KLM is om deze wensen van de piloten voor 31 december 2017 te realiseren.
KLM-vliegers moeten over de gehele breedte binnen KLM inleveren, dus zowel de piloten van KLC, de Europa-vloot en ICA. Dat is onder meer te merken aan de Werk- en Rusttijdenregeling (WRR). Zo gaan op drie van de acht meest verre bestemmingen in het netwerk voortaan nog maar drie in plaats van vier vliegers mee. In het nieuwe akkoord is ook vastgelegd dat vliegers zowel op de Boeing 777 als de nieuwe 787 gaan vliegen.
Evenwichtig
De onderhandelingen zijn door de piloten zelf gevoerd. Volgens Verhagen ligt er nu een evenwichtig bezuinigingspakket waaraan iedereen bijdraagt. Verhagen: "Niemand ontspringt hierbij de dans."
KLM heeft in totaal 2800 vliegers in dienst. Eerder bereikte KLM al principe-akkoorden over nieuwe cao's voor het grond- en cabinepersoneel. Nu er een akkoord is met de VNV treden die in werking.